vrijdag 18 januari 2008

een slecht begin voor het schaken

Vroeger toen ik nog schaakte, was de dinsdagavond echt alleen voor het schaken. Ik deed heel veel andere dingen, maar iedereen wist dat ik dinsdag geen tijd had. Dit heb ik ook van mijn vader. Mijn vader zat in de gemeenteraad, in allerlei commissies, maar de dinsdag was voor het schaken.
Nu speel ik al weer een tijdje op de vrijdagavond bij de Muider Schaak Kring en een hele tijd heb ik redelijk weinig afgeschreven, maar dit jaar begint slecht.


De eerste keer moest ik de zaterdagochtend er op vroeg weg. Aangezien het schaken tot rond 00.00 uur duurt, ik dan nog een half uurtje moet fietsen en dat je niet meteen in slaap komt (duurt even voordat de partij uit je hoofd is!)slaap je dus vrij laat (of vroeg natuurlijk!). De tweede vrijdag had ik 's avonds dat ongeluk, dus was ik pas om 20.30 thuis. De partijen beginnen om 20.15 uur. En vandaag had ik een drukke dag (3 klassen, drukke uitleen) en ik kwam kletsnat thuis. Ik had geen zin om 2x kletsnat thuis te komen. Dus dit jaar heb ik nog niet op de schaakavond van MSK gespeeld. Uiteraard wel via internet, maar dat is heel anders.Al met al een slecht begin dit jaar met het schaken. Volgende week moet ik maar weer eens een partijtje gaan spelen, want maandag 28 januari hebben we weer een externe schaakwedstrijd, en wel tegen TAL. En die moeten we winnen!
Trouwens ik lees net dat schaaklegende Bobby Fischer is overleden. Op teletekst lees ik het volgende bericht:

"In IJsland is schaker Bobby Fischer (64) overleden. De Amerikaan Fischer werd in 1972 wereldkampioen toen hij in Reykjavik 'de match van de eeuw' won van Sovjet-schaker Boris Spasski.
Fischer speelde daarna 20 jaar niet meer. In 1992 won hij in Joegoslavië een revanche-match tegen Spasski. De VS had hem vanwege de VN-sancties tegen dat land verboden te spelen en vaardigde een arrestatiebevel tegen hem uit.
Daarna was hij 12 jaar onvindbaar, al liet hij met anti-joodse uitspraken van zich horen. Nadat hij in 2004 opgepakt was in Tokio, nam IJsland hem op en kreeg hij de IJslandse nationaliteit
."

Geen opmerkingen: