donderdag 10 januari 2008

biebwatch


Vandaag ben ik met mijn collega's Trix en Teresia naar Haarlem geweest. Niet om te winkelen (is niet aan mij besteed, of het moet iets met computers te maken hebben!), maar om de bijeenkomst van Biebwatch bij te wonen.
Dit keer was het thema To-taal: van voorschool tot naschool.
Stonden de laatste jaren de leeftijdsgroep van 4 t/m 12 in de belangstelling en werd er het een en ander aan programma's ontwikkeld, de laatste tijd en de komende jaren zal de voorschoolse periode van 0-4 jaar prioriteit nummer 1 zijn. Een aantal instellingen is al bezig met het maken van programma's. Dus zullen wij hier alert op moeten reageren.
De inleiding was een verhaal van Jo kloprogge, directeur van Sardes en al jaren betrokken bij het onderwijsbeleid. Zijn verhaal ging over de Lokaal Educatieve Agenda. Er is de laatste tijd meer kans om aan te sluiten bij de prioriteiten van taalontwikkeling op lokaal en regionaal nivo en partij te worden van de lokaal educatieve agenda. Maar het zal wel een langdurig traject worden en het zal zeker niet alleen beleidsinformatie lezen zijn, maar ook verwerken en vertalen ervan.
Vervolgens waren er 12 presentaties in 4 ronden. Allemaal programma's en ontwikkelingen die gaande zijn in de voorschoolse periode.
Wat te denken van levende boeken Bereslim.

Bereslim.nl is er voor jonge kinderen én hun ouders en opvoeders. Kinderen kunnen hier leuke en leerzame spelletjes doen en animaties van bekende prentenboeken bekijken. En ouders en opvoeders krijgen meer inzicht in de leer- en taalontwikkeling van het kind. Gegevens die via deze site worden verzameld, worden geanalyseerd voor wetenschappelijk onderzoek. Daardoor kunnen de toepassingen van Bereslim.nl in de toekomst nog effectiever gemaakt worden.
Uitgegaan wordt van het geschreven boek en het is een samenwerkingsverband van pedagogen, ict en universiteit.
Behalve de filmpjes worden er ook interactieve filmpjes gemaakt, waarbij er vragen over de woordenschat en verhaalbegrip worden gesteld.
Op de site is er een school- en een bibliotheek variant. Tijdens de nationale voorleesdagen (van 23 januari tot en met 2 februari 2008) kunnen de bibliotheken de filmpjes gratis uitproberen. Kleine Muis zoekt een huis, het prentenboek dat dan gebruikt wordt is ook verfilmd.
Ook in Hoogezand zijn ze in een samenwerkingsverband bezig: Digipret.

Op internet komt er een peuterportal, waar ze allerlei spelletjes kunnen spelen.
Elly van der Linden hield een presentatie over het voorlezen aan baby's en de rol die de bibliotheek kan spelen. Zij heeft een eigen buro voor leesbevordering en taal stimulering.
Aan de hand van een aantal kleine fragmentjes liet ze zien dat kinderen al heel vroeg met boeken omgaan, al is het eerst alleen maar manipuleren.
Pas vanaf 2 jaar herkennen ze pas een bepaalde verhaallijn. Vele praktische tips werden gegeven en die zullen we nodig hebben als we in de bibliotheek met deze zeer jonge kinderen omgaan. We moeten niet alleen weten wat we doen (interactie, reageren op initief kind), welke boeken we nemen, maar ons gedrag ook als voorbeeld laten zien en de moeder er bij betrekken. Zo ook de mensen van de consultatieburo's zullen dit moeten doen, dus alleen boeken daar afgeven is niet effectief.
Omdat er nu door verschillende instellingen plannen gemaakt worden voor deze groep zal er ook gevraagd worden naar boeken voor deze programma's.

Binnenkort komt ze met een lijst van geschikte boekjes voor deze doelgroep.
Als laatste hield Sylvia Schell een betoog over de samenwerking tussen de stichting Kinderopvang en de bibliotheek. Zelf is ze directeur van zo'n stichting en was ze voormalig bestuurslid van een bibliotheek.
Per 1 augustus zijn de scholen verplicht buitenschoolse opvang te regelen. Dit zal voornamelijk gebeuren door de brede school, buitenschoolse opvang, naschoolse activiteiten en dagarrangementen.
Deze kinderopvang levert kinderen, de bibliotheek heeft boeken en informatie. Waar vinden ze elkaar?
Er zijn een aantal activiteiten waar zeer goed samenwerking mogelijk is:
- kinderboekenweek
- ouderavonden kinderdagverblijven
- thema's tijdens vakantieperiode
- voorlezen (wedstijden onderling onder de basisschoolkinderen van deze groep)
- boekbesprekingen
- werkstukken maken
- boekenvoorziening op een BSO
- ondersteuning van project sport met boeken
- voorleesactiviteiten

We zullen informatie moeten verspreiden bij deze KDV en BSO, om zo bekendheid te krijgen, activiteitenaanbod op elkaar afstemmen, vooral de pedagogische medewerkers benaderen. Er zijn mogelijkheden genoeg.
Bij ons in Naarden hebben we in de bibliotheek een naschoolse opvang. Zij maken regelmatig gebruik van onze boeken, kunnen tijdens de kinderboekenweek zo met een activiteit van ons meedoen, en de kinderen lezen en lenen regelmatig boeken van de bibliotheek. Tevens komen door het ophalen de kinderen ook de ouders in de bibliotheek, want ze combineren het ophalen meteen met een bibliotheek bezoek.
Tijdens de treinreis naar huis werd al bekeken wat we zouden kunnen gaan doen, echter je kunt maar op 1 plaats tegelijk zijn.
Thuis had ik een vermoeid hoofd door alle indrukken, dus heb ik het konijnenhok maar even schoon gemaakt. Zo'n inspanning doet de vermoeide geest vegeten.
Op naar morgen.....

1 opmerking:

Marina Noordegraaf .... zei

Leuke manier van kennisdelen met je collega's!