woensdag 30 januari 2008

de leeuw is los

Vandaag begon de dag erg vroeg. Toen ik tegen 7.45 naar beneden liep om de fiets uit de kelder te halen, was het nog droog, maar voordat ik goed en wel op de fiets zat begon het lichtjes te regenen, om al snel over te gaan in echte regen. Ik kwam dus om 8.15 kletsnat aan. Snel al mijn natte kleren uitgedaan, me omgekleed en de spullen voor de klas die om 8.45 voor de deur zou staan klaar gezet.
De drie groepen 4 van de Godelindeschool zouden komen. Maandag 21 januari ben ik nog bij ze op school geweest, om ze te vertellen hoe je met boeken om gaat,waar je oplet bij het uitzoeken van een boek, hoe je kunt zien welk boek geschikt voor je is en wat je ook nog leuk, spannend of grappig vind.
Vandaag zou ik het programma doen, wat ik 2 jaar geleden met de kinderboekenweek heb gedaan: "de leeuw is los" . Dit programma vonden de leerkrachten van deze school een heel leuk programma, vooral omdat ze veel opdrachten kregen en dus veel moesten doen.
Als start begon ik met de kinderen te vragen wat je allemaal met een boek kunt doen. Natuurlijk lezen, en voorlezen, boekbespreking, navertellen en uitspelen kwam allemaal naar voren, maar je kunt er ook een tekening van maken, een liedje zingen, je lievelingsfragment uitkiezen, dingen leren en je eigen fantasie hebben over een verhaal.
Al deze mogelijkheden moesten de kinderen ook toepassen bij de verschillende opdrachten, 15 in getal. Het ging er niet om, om zoveel mogelijk opdrachten te maken, maar om ze zo goed mogelijk te doen. De klas werd verdeeld in 7 groepjes van 4 of 5 kinderen
Eén moeder per klas maakte weer foto's van het hele gebeuren, zodat later alle ouders kunnen zien wat de kinderen hebben uitgespookt in de bibliotheek. De foto's zet ik op picasa en stuur ik de uitnodiging voor het bekijken van de foto's naar de leerkracht. Regelmatig kies ik een groep uit als klas van de maand en hang ik een aantal van de gemaakte foto's op het bord "klas van de maand".
De opdrachten waren:
- lopen als een pinquin
- kunsten van dieren nadoen, n.a.v. het boek "van top tot teen" van Eric Carle
- een stukje voorlezen uit "hier wacht de goudvis" van Mieke van Hooft
- Uit een aantal boeken over.... olifanten een vraag bedenken en kijken of de andere van je groep het weten
- vragen over een zeepaardje (het stukje informatie wordt door een moeder voorgelezen) beantwoorden, en kijken hoe dat is in het \verhaal van Eric Carle "vader zeepaard"
- een ( goud) vis namaken n.a.v. een instructie uit een boek
- foto's bekijken van een lieveheersbeestje. Welk dier lijkt op de ontwikkeling van dit beestje
- waarom hebben zebra's strepen en hoe herkennen jonge zebra's hun moeder. (Tijdens het voorlezen van het stukje kunnen ze een kleurplaat inkleuren)
- vragen opzoeken uit boeken met informatie over ..... beren
- Hoe ziet een kameleon eruit als hij zit op een...... zebra, aap, panter, giraf, olifant, krokodil. Kleur de kleurplaat.
- kinderen leren het versje "de krokodil ligt in het water" en zinen dit als alle kinderen weer bij elkaar komen
- een naamgedicht maken. Schrijf een naam van een dier onder elkaar en maak van elke beginletter een zin. Al die zinnen samen worden een gedicht
- Een moeder leest het boekje " één slok. kikker" van P. Grobler voor. Ze stopt op een bepaald moment, en dan moeten de kinderen een oplossing voor het probleem bedenken. Daarna kijken ze of dat ook de oplossing in het verhaaltje is
- opdacht octopus. Zou het handig zijn om meer dan 2 benen te hebben? en waarom?
Kinderen ervaren dit in een driebenenloop. Ze moeten dan met zijn tweeën aan elkaar lopen, huppelen en zitten
- lees de versjes door die staan in het boek "ik zag 2.....". Bedenk zelf een nieuw versje, of kies er één uit het boek. Zing deze aan het eind van het bezoek

Allemaal verschillende opdrachten die de kinderen met veel enthousiasme doen. Na ongeveer een half uur komen we weer bij elkaar en bekijken we de resultaten en luisteren we naar de verschillende liedjes en versjes.
Als afsluiting dan nog een groepsfoto. Vaak is dat nog een beetje problematisch, maar met mijn 18mm lens krijg ik alle kinderen er toch wel vrij makkelijk op.
En dan natuurlijk......tot ziens in de bibliotheek.
Meestal komen er dan diezelfde middag nog een aantal kinderen naar de bibliotheek, zoals ook vandaag weer.
De ene klas was nog niet weg, of de volgende stond alweer voor de deur.
Om 12.00 uur waren alle kinderen weg en kon ik alle spullen weer opruimen en de ruimte uitleenklaar maken voor vanmiddag.
Neem de rommelige uitleenmiddag, waarbij inderdaad kinderen van vanmorgen weer kwamen, zelfs kinderen die anders naar de centrale gaan!, de problemen die we hebben en hadden met bicat, internet en email en weer een windje tegen naar huis en ik begrijp waarom ik vanavond vrij vroeg en moe mijn bed in dook.
De leeuw zat weer in zijn kooi........

Geen opmerkingen: