zondag 27 januari 2008

digitale informatie


Vandaag ben ik de hele middag bezig geweest met de cursus digitale informatie.
Alle inlichtingen medewerkers van bibliotheek Naarden-Bussum doen hier aan mee.
Niet dat ik er veel mee te maken heb, maar je weet maar nooit wat je op doet.
In ieder geval is deze weblog toch wel een resultaat hiervan. Ik was dan wel ooit van plan om een website te maken, maar daar was niets van gekomen, en deze cursus heeft mij net dat zetje gegeven om met deze weblog te beginnen!
Dus vanaf 12.00 uur tot rond 18.00 uur bezig geweest met theorie, een zelftoets, een casus, en ik heb nog gekeken naar het formuleren van dilemma's bij stap 6.
De zelftoets bestaat uit het beantwoorden van tien vragen. De eerste keer is het leukst of spannendst, want bij meer toetsen maken krijg je regelmatig al gestelde
vragen. De casus van Anne ging over depressiviteit. Ik heb er een powerpointje van gemaakt. Helaas mag ik deze niet laten zien, want er zit © op. Wat betreft die stap 6, daar wist ik niet zo goed de bedoeling van. Ik heb de theorie erbij gehaald. Bij deze stap verwerk je de informatie die je hebt gevonden en dan krijg je te maken met:
- hoe stel je de tekst op
- wat zijn de onderdelen van het antwoord
- hoe stel je de aanhef op
- wat is de openingszin
- je geeft toelichting op het antwoord
- je geeft uiteraard ook het antwoord
- wat is de afsluiting
Maar dat zijn allemaal weetjes en volgens mij geen dilemma? Criteria die Aladin stelt aan een antwoord zijn zo over te nemen.
Trouwens iedereen kan een vraag stellen aan Aladin.
Nou ja, we zullen het wel horen op onze laatste bijeenkomst volgende week maandag.
Ik mag nog twee oefeningen doen over de langste mens (gaat waarschijnlijk om het analyseren van informatie: dubbel, samenvoegen, twee controversiële feiten/bronnen).
Tik maar bij google "de langste mens" in, en kijk wat je met de gevonden treffers doet? Tevens mag ik nog een oefening doen als voorbereiding op de allerlaatste eindopdracht, waarbij de zeven stappen goed moeten worden weergegeven.
Vooruit dan maar. We steken er altijd wel iets van op om onze klanten in onze gezellig filiaaltje van Naarden te helpen bij het vinden van wat men zoekt.
Voorlopig ligt alles nog plat........

Oja, ook nog een interessante link

Geen opmerkingen: