dinsdag 30 augustus 2016

versleten ketting


Vanmorgen was het nog een beetje somber bewolkt weer en fris. Afhankelijk van of en wanneer het weer zou gaan opklaren zou ik beslissen wat ik ging doen. Bleef het bewolkt dan zou ik naar Goldwil lopen en daar een tweedehands winkel gaan bekijken (tip
van Bert en Marijke), anders zou ik via Grindelwald naar de Grote Scheidegg gaan fietsen.
Rond 12.00 uur werd al duidelijk dat het steeds mooier werd, dus besloot ik na het eten te gaan fietsen naar de Grote Scheidegg.
Kon merken dat ik al weer een aantal dagen niet gefietst had, want ik had weer aardig wat kracht in de benen. Tijdens het eerste klimmetje reed ik bij iemand weg die achter me kleefde! Kon een lekker zwaar verzet rond krijgen. Tijdens een aantal haarspeld bochten wilde ik terug schakelen naar het kleinste tandwieltje voor en dat pakte helaas niet goed uit. De ketting vloog er af en met moeite kreeg ik hem er weer op. Even weer uittesten en weer vloog hij er af. Tevens maakte hij bij sommige versnellingen een ratelend geluid. had er geen goed gevoel bij. Ben omgekeerd en naar de fietsenwinkel gegaan om te vragen of hij mijn versnelling weer goed wilde afstellen. Bleek dat de ketting versleten was en vervangen moest worden! Dat niet alleen, ook de achterste cassette vervang je bij een nieuwe ketting! Hij leerde me ook, dat de voorste tandwieltjes pas de keer er na vervangen hoeven te worden. Dat wist ik nog niet!
Voor de technici: Bij een ruimte van 0,8 mm tussen de schakels moet je  gaan opletten. Bij 1,2 mm moet je ketting gaan vervangen, bij mij was de ruimte 2,1 mm!

Hij vroeg hoe lang ik met deze ketting fietste? Iets meer dan 1300 km. Dat is wel vreemd, want een ketting gaat zeker wel 3000 km mee. Vroeger (15-20 jaar geleden) deed ik minstens 5000 km met een ketting. Eigenlijk geloofde hij me niet, dat alles toen ik de fiets kocht vernieuwd was!
Ik zal morgen zelf nog eens naar de  ketting kijken en deze proberen zo af te stellen dat hij er niet meer af kan vallen en dan nog wat in de buurt fietsen, zoals de Beatenberg. De tocht Schallenberg-Glauben Buëlenpas- Brunig zal ik helaas niet meer kunnen fietsen, maar er zijn ergere dingen, niet waar! De fiets zal ik pas volgend jaar weer gaan gebruiken als ik in de bergen wil gaan fietsen. Dan zal ik alles gaan vernieuwen, maar dat duurt nog even!








Geen opmerkingen: