maandag 8 augustus 2016

DRIE Passentocht...............................YES!

Heb net even wat gekletst met een ouder stel uit nederland, wilde net met mijn weblog beginnen.
Vanmorgen vroeg opgestaan, wilde om 8.30 uur vertrekken, maar omdat ik wat eerder dan de bedoeling opstond kon ik ook eerder vertrekken. Zat om 8.15 uur op de fiets voor mijn uitdaging: de 3 passentocht. De fantastische natuur, de energie die je er in steekt en de verhalen tijdens en na de tocht. En dan boven op de laatste berg het niet te beschrijven gevoel in je!
Voor deze "bergtocht" had ik mijn speciale "Marmotte" fietsshirt aangedaan (zie foto's), het shirtje dat ik heb gekocht nadat ik de Marmotte had gefietst (deze tocht is nog veel zwaarder dan deze 3 passentocht, maar ja, toen was ik nog jong en dan wil je wat nietwaar!).

Tijdens de eerste klim van de Grimsel had ik een beetje pech, want de ketting viel er een keer vanaf (gelukkig bleef het daarbij, alleen wat vieze handen!), verder ging het prima, maar ja, het is pas de eerste berg! Op een paar plekken waar er zwaar geklommen moest worden kon ik dit jaar voor het eerst terugvallen op een lichter verzet en dat is heel fijn. Morgen zal ik hier een  verslag over schrijven hoe dat precies zit!
Na 2 uur en 23 minuten was ik boven. Meteen de batterij van mijn horloge via de powerbank opgeladen, maar dat viel ook niet mee. Dacht dat ik  dit tijdens het eten kon doen, maar dat ding viel steeds uit, je moest daar constant opletten en het stekkertje er uit en er weer in doen en dan deed ie het weer even. Nou ja, het lukte tenslotte gelukkig wel.
Na de kleine afdaling van de Grimsel volgde meteen de 11 km klim naar de Furkapass. Het begin gaat gelijkmatig, vlak onder hotel Belvedere een pittig stukje klim van rond de 10% en de laatste kilometer voel je ook goed in de benen. Was om 12.45 boven op de top alwaar weer iemand bereid was om een foto te nemen. Ook nog even een kwartiertje de batterij weer opgeladen, gegeten en ik kon weer verder.

Na de afdaling van de Furka begint van Realp tot Hospental een 6km stukje vlak met vol wind tegen. Je moet goed doortrappen om boven de 20 km/uur te fietsen. Daarna tussen Andermatt en Wassen zijn ze nog steeds met de weg bezig en moest ik 2x wachten voor het stoplicht. Het was vooral daar dat het druk op de weg was en dus niet prettig rijden.
In Wassen, het begin van de 18 km lange klim van de Susten, heb ik voor het laatst de bidons weer gevuld en een halve liter water gedronken. Het was ondertussen het heetst van de dag geworden (rond de 24 graden).
Waar ik vroeger (13 tot 20 jaar terug) en vorig jaar altijd bij deze laatste berg in de problemen kwam en dus daarom ook vaak 2x even moest rusten, daar kom ik tot 6 km onder de top gewoon hetzelfde verzet draaien wat ik altijd deed. Alleen nu kreeg ik de volle wind ook nog eens tegen en was het geen 6% stijging meer, maar voelde het als 8 of 9%. Toen ben ik overgegaan op een lichter verzet (de 24 ipv de 21!) en ben ik zonder problemen boven gekomen. Voor het eerst dus helemaal niet afgestapt, maar het gevoel boven was er niet minder mooi door. Integendeel: YES I did it.

Een tocht van 121 km met een gefietste hoogteverschil van ruim 3500 meter in 7 uur en 15 minuten. Met de pauzes erbij ruim 9 uur (start om 8.15, weer terug om 17.30).
Gegeten, gedoucht, kleren gewassen en nu nog even de weblog.
Ga vroeg naar bed en denk dat ik wel heel goed zal slapen. Ben benieuwd wat de benen morgen te zeggen hebben! Zal dan alleen boodschappen doen in Meiringen (o.a. chips en brood!)

Geen opmerkingen: