zaterdag 6 augustus 2016

Sustenpas


Het heeft een uur geduurd voordat de eerste zonnestralen door het wolkendek heen kwamen. Een mooie dag kondigde zich aan. De wolken even de tijd geven om op te trekken en toen om 10.30 op de fiets om naar de top van de Susten te gaan (van 622 naar 2224 meter hoog).
De bedoeling was om bij "goede"benen te dalen naar Wassen om voor de tweede keer de Susten (alleen dan van de andere kant) te bestijgen!
Ondanks dat ik al veel foto's van de omgeving heb heb ik toch maar weer een aantal foto's gemaakt. Ze zijn nu toch ook echt anders, want ik ben de verkeerde kant uit gegaan. De Sustenpas was zwaar bewolkt en het bovenste gedeelte was in de wolken. Het was ook fris om te fietsen (ben meer een type van het warme weer).
Hoe dan ook, de klim ging prima, geen problemen gehad, maar omdat het er vrij koud en bewolkt was heb ik wel besloten om niet door te fietsen naar Wassen, maar om te keren naar de camping. Over 2 dagen wil ik de 3 passentocht gaan fietsen en kom ik daar toch ook langs! Trouwens bovenop de top lagen er 2 stukjes sneeuw!


Op deze webcam kun je zien hoe het er momenteel uitziet in Stein (een kleine 5 km onder de top)!
De klim ging binnen de 2,5 uur, de afdaling ging een stuk sneller, ook al was er regelmatig een nat wegdek!
Om 15.00 uur was ik weer terug op de camping. Eerst mijn energie shake, mijn bakje met eten (noten, zaden en bessen) en daarna lekker nog in het zonnetje gezeten, gesproken met Spanjaarden, Zwitser, Engelsen en natuurlijk ook Nederlanders! Kreeg nog een mooie tocht op van Bruno de campingbeheerder. Die ga ik zeker ook fietsen!
Morgen kunnen de spieren weer wat tot rust komen, misschien dat ik een wandeling ga maken, maar ook de was en andere dingen moeten gebeuren. Ik zal me zeker niet vervelen. Heb trouwens ook nog van iemand een tijdschrift te leen over de 500 mooiste passen, ja die moet ik natuurlijk ook even doornemen!
Voor degene die bang zijn dat ik nogal veel afval, ik eet me te pletter en ook naast het gewone eten de laatste 2 dagen ook veel extra calorieen,, zoals een zak chips van 350 gram en een brood van 500 gram! Ter vergelijking, vandaag heb ik (omgerekend) 2345 Kcal verbruikt!
Aan het eind van de vakantie zal ik me weer wegen!
Als afsluiting een filmpje van de laatste 10 km klimmen van de Susten. Ik kom er (helaas!) niet in voor! (met de motor lijkt het makkelijker dan het is):


1 opmerking:

ern@zone zei

Mooi filmpje. Als tiener ben ik er geweest met mijn ouders, met de auto! Zwitserland was toen nieuw voor mij. Verpletterend mooi al die bergen!
Om daar te fieten: chapeau!