dinsdag 9 augustus 2016

rustdag regendag en bergverzet!


Het lijkt net alsof ik in Nederland ben. Na een mooie dag wordt dit meteen weer afgestraft met slecht weer. Tevens kun je niet zien dat je in de bergen bent, want alles zit in de wolken en bij boodschappen doen moet je ook in Zwitserland je bon meteen nakijken, want dat klopt wel eens niet. Zoiets van 3 betalen als je er 2 meeneemt! Aangezien Zwitserland niet goedkoop is, is het de moeite waard om dit alsnog te doen. Dus toch maar weer even terug gelopen!
Aangezien ik mijn boodschappen broodnodig had moest ik helaas wel door het slechte weer. dan kun je natuurlijk wel met de auto gaan, dat zal waarschijnlijk iedereen doen, maar ik natuurlijk niet, dat is de weg van de minste weerstand en ik ben er voor bewegen, actief bezig zijn. (ik had gisteren trouwens een activiteit van 926%!).
Mijn fietsbenen hadden me vanmorgen doorgegeven dat ze rust hadden verdiend en op een fiets word je ook nat bij regen (ik loop trouwens liever in de regen dan dat ik fiets!).
Mijn wandelingetje van 4,5 km naar Meiringen ging bijna helemaal zonder regen, op de terugweg (ook 4,5 km!) had ik onderweg helaas een goede stevig plensbui. gelukkig liep ik op dat moment in een bos en stond ik redelijk droog, al hoewel dat op een gegeven moment ook begon door te lekken. Trouwens zoveel had ik ook weer niet aan dat nat kon worden!
Nadat ik thuis ben gekomen en heb gegeten (ja, dat doe ik eigenlijk de hele dag door) is het niet meer droog geweest.
Eigenlijk een ideale rustdag. Morgen ga ik waarschijnlijk hardlopen en daarna kijken we wel wat het weer doet. Bovenaan staat de weersverwachting van de komende 2 weken. Ziet er niet onaardig uit!
Heb nu lekker de tijd voor de computer.
Zit in het gebouwtje droog, lekker warm en rustig.
Mijn hobby is fietsen in de bergen. De mooie omgeving en de inspanning die je doet. Vroeger zo'n 15-20 jaar terug ging dat niet alleen makkelijker omdat ik wat jonger was, maar ook omdat ik toen der tijd ook veel tochten in het weekend fietste (zoals bij de Drieberse Toer Club, waar ik ook nog steeds een fiets shirtje van heb). Mijn record in in 1999 bijna 11 duizend kilometer.
Vorig jaar ben ik na 12 jaar niet meer in de bergen gefietst te hebben weer begonnen. Had natuurlijk een andere fiets met  gelukkig ook weer een betere versnelling. Een blauwe Stelvio. Die heb je ook nodig. Daarmee kon ik als lichtste trappen met een verzet van 39 tandjes voor en 30 tandjes achter (een verschil van 9 tandjes). Met de rode Vuelta (zie foto hierboven) had ik als lichtste verzet 39 voor en 28 achter (11 tandjes verschil).
Dit jaar fiets ik met de Colnago en die is speciaal voor in de bergen gemaakt, tenminste voor een wat ouder iemand die het hele jaar door niet echt fietst! Daar heb ik als lichtste verzet 30 voor en 28 achter. Deze heb ik echter tot nu toe nog niet hoeven te gebruiken.
Wat zeggen nu al die getallen?
Op de website van Fiets kun je er meer over lezen!
Hoe kleiner het verschil tussen de tandjes voor en achter is, hoe lichter je trapt, hoe groter het verschil is hoe zwaarder je trapt (die gebruik je dus als je wind mee hebt, of als je afdaalt.
Vorig jaar trapte ik dus bij de laatste berg de Susten alles in de lichtste versnelling 39 bij 30 en moest ik 2x pauzeren.
Gisteren fietste ik de eerste 7 km in een zwaardere versnelling (30 bij 19), ging toen voor het gemak over op het verzet 30 bij 21 (ook 9 tandjes verschil), maar kon de laatste 6 km bij veel tegenwind als reserve overgaan op het verzet 30 bij 24, een verschil van maar 6 tandjes en ook duidelijk lichter!
Omdat ik ook nog als laatste verzet een 30 bij 28 heb kan ik dus heel licht trappen, dus minder energie verbruiken en langer volhouden. Maar ik wil deze "luxe" zo min mogelijk gebruiken, want het gaat tenslotte om "het gevecht tegen de elementen". Voelen dat je genoten hebt.
Maar het is wel een lekker gevoel dat je het kunt doen!
Trouwens op deze fiets heb ik maar liefst 30 versnellingen (verzetten), namelijk 3 voor (53-42-30 tandjes) en achter 10 (11, 12, 13, 14, 15, 17, 19, 21, 24 en 28 tandjes). Ik moet zeggen dat ik nu veel meer schakel dan voorheen. Waarschijnlijk zijn de combinaties beter!

Je gaat er alleen wel langzamer mee fietsen (maar dat maakt natuurlijk niets uit als je zo lang vakantie hebt!), maar dat hadden jullie al in het schema gezien.






Geen opmerkingen: