dinsdag 20 mei 2008

Ik denk te veel, maar leer te weinig




Vandaag ben ik samen met mijn collega's Trix en Teresia naar de Studiedag Landelijk Vakberaad Jeugdbibliotheekwerk. Dit keer vond deze plaats in de Openbare Bibliotheek Amsterdam Oosterdokseiland. Onder de titel " ik denk te veel, maar leer te weinig"; de jeugdbibliothecaris in ontwikkeling. Het gaat er om dat jeugdbibliothecarissen de weg gewezen worden zichzelf voortdurend te verbeteren en hun werk met verve en succes te doen. Dus over persoonlijke vaardigheden van de jeugdbibliothecaris. De studiedag was met 235 deelnemers volgeboekt. Enkele tientallen moesten teleurgesteld worden.


Het programma was als volgt:

10.00 uur Opening Bastienne Eijssens, voorzitter Landelijk Vakberaad Jeugd
10.10 uur De ideale jeugdbibliothecaris gezien door de ogen van een directeur Jos Debeij, Openbare Bibliotheek Deventer
10.40 uur Competentieprofielen Jacqueline Roelofs, Overijsselse Bibliotheek Dienst
10.50 uur Vragen en discussie
11.15 uur Koffie-en theepauze
11.40 uur Persoonlijke effectiviteit en kritisch naar jezelf kijken André Blom, EHRM Vision
12.30 uur Lunch
13.30 uur Netwerken, Timemanagement, Fondsenwerving of Zakelijk schrijven, Programma onderdeel naar keuze
14.40 uur Theepauze
15.00 uur Een directeur en zijn jeugdbibliothecaris Gon Wegner en Eppo van Nispen, DOK Delft
15.30 uur Hans Hagen, schrijver van het kinderboekenweekgeschenkgeschenk
16.00 uur Sluiting, borrel en Hans Hagen signeert
Van 13.30 uur tot 14.40 uur kunnen de deelnemers een programma naar keuze volgen:

Netwerken door Marian GelingMarian Geling heeft een eigen bureau waarmee zij trainingen en begeleiding verzorgt voor met name non-profit instellingen. Helder en toegespitst op de bibliotheekbranche zet zij uiteen hoe je als jeugdbibliothecaris een goed netwerk opbouwt
Timemanagement door Ingrid Bon Omdat zij zelf regelmatig vastliep en continu rondliep met het gevoel ‘nooit klaar te zijn' volgde Ingrid Bon een cursus timemanagement. Zij geeft handige tips en laat zien wat het meer gestructureerd werken haar in de praktijk oplevert
Fondsenwerving door David BergHoe zorg je voor additionele middelen? Hoe ga je om met (potentiële) sponsors? Er is meer geld dan je denkt, je moet het alleen weten te vinden!
Zakelijk schrijven door Mary FrankenJeugdbibliothecarissen zijn doeners die nog wel eens vergeten dat aan de basis van alle succes een goed plan ligt. Hoe schrijf je heldere en overtuigende stukken?

Een verslag was de volgende dag al op internet aanwezig.

Ik moet zeggen dat de dag weer verfrissend werkt, ook al was er veel informatie toch voor de mensen die " backoffice" (nee, niet microsoft office!) werken, en ik werk " frontoffice" (op de werkvloer). Voor mij is dat nu het leukste van het vak. Klassen en uitlening. Juist de contacten met je publiek. maar het kan geen kwaad om weer eens over je competenties en bekwaamheden na te denken. Ik ben zelf naar Time-management geweest. Aangezien ik werk en prive gescheiden hou, zelf geen bureau heb (dus mijn bureau hoef ik niet op te ruimen, alhoewel ik mijn rommel verdeel over allerlei stapels door de bibliotheek heen!: Ik ben van plan om eens rigoureus op te gaan ruimen) viel dat nog wel mee. Ik heb meer problemen met het nee zeggen, waardoor ik nog al eens dingen doe in mijn eigen tijd, pauzes en zo.
In de lunchpauze ben ik nog snel even naar de jeugdafdeling geweest. Ik moet zeggen, dat viel me erg tegen! De ruimte was groot, maar niet gezellig. De kinderen raken verloren in de ruimte en of ze er iets iets vinden! Geef mij maar een klein en gezellig filiaaltje........
De laatste twee programma's kende een hoog amusementsgehalte en daar is natuurlijk niets mis mee, als de boodschap maar duidelijk overkomt en we hebben geleerd dat we LOL moeten hebben! We moeten onze directeur (voor zover hij dat al niet weet!) duidelijk maken dat de jeugd onze toekomst is, en dat we daarom daar ook in moeten investeren!
Of denk ik nu weer te veel en heb ik te weinig geleerd!

Geen opmerkingen: