woensdag 5 maart 2008

opmerkelijk

Vorige week las ik in de krant, en dat doe ik op mijn werk (bijna)elke dag, tenminste als ik de pauze niet oversla, iets opmerkelijks. Op zich niet opmerkelijk, want dat doe je tegenwoordig al elke dag.
Maar bij het lezen moest ik denken aan de nationaliteiten van sporters. Vroeger was dat allemaal bekend. Aan de namen kon je zien uit welk land de speler kwam. Tegenwoordig is dat een stuk moeilijker.
Bij de laatste WK landenwedstijden van het tafeltennis werden de volgende wedstrijden gespeeld:
Li Jiao - Xian Yi Fang
Ja, ik begrijp het, het is nog niet helemaal duidelijk.
Li Jie - Grundisch
Nu begint het er op te lijken. Nee, het is niet China tegen Zuidkorea of Japan.
Dat lijkt me toch wel duidelijk. Nee, het is gewoon de wedstrijd Nederland tegen Frankrijk.
Goed, dat kan voorkomen. Maar wat wel opmerkelijk was, was dat de wedstrijd van Nederland tegen Tsjechie op de ITTF-website (international Table Tennis Federation) werd weergegeven als Tsjechie tegen China!! We zijn dus niet de enigen die twijfelen bij het zien of horen van de namen.
Trouwens naast de twee chinezen speelt als derde dame een russin mee in het team, nl Timina!
Het zal niet zo lang meer duren dat bij de meeste sporten geen nederlandse naam meer te vinden is. Bij het tafeltennis is het wel extreem, want daar spelen in alle nationale teams alleen aziaten!
Maar toch is er één lichtpuntje. De nederlandse sport bij uitstek schaatsen kent (kende in ieder geval wel, want het wordt weer minder) het tegenovergestelde. Daar rijden nederlanders voor andere landen, zoals wel bekend de fransman Hans van Helden, de belgen Bart Veldkamp en André Vreudenhill. De oostenrijker Marnix ten Kortenaar. Ook voor Zwitserland (Ronald Bosker) en Noorwegen (Brigt Rykkje) reed er wel eens een nederlander mee.
Gelukkig dat we via de ondertiteling kunnen bijhouden wie voor welk land uitkomt....

Geen opmerkingen: