zaterdag 8 maart 2008

een benauwde overwinning

Gisteren moest het eerste van de Muider Schaak Kring aantreden tegen VAS 6. Op paier een minder sterke tegenstander, maar ja, met schaken weet je het nooit. Je moet nl. bij elke zet een keuze maken, en die kan soms fataal uitpakken. Tel daar nog de tijdsdruk bij op en je hebt genoeg elementen om fouten te kunnen maken. Achteraf bleek dat ze zich versterkt hadden met twee qua rating sterkere schakers, zoals mijn tegenstander. Dus ik denk dat ze alsnog als team een hogere rating hadden dan wij. Hoe dan ook ze hadden wel twee wedstrijdpunten minder. Bij winst waren we zo goed als veilig voor degradatie.
Het werd een spannende wedstrijd en het verloop was voor ons erg grimmig, want binnen twee uur stonden we al met 1-3 achter. Onze eerste bordspeler die momenteel goed in vorm is, vaak bij kleine voordeeltjes partijen weet te winnen, maakte een grote fout, verloor een stuk en kort daarop de partij. Bij het analyseren van de partij (eigenlijk het leukste!) bleek dat ALS Walter een pion had geofferd door B5 te spelen hij een hele goede stelling kreeg.
De tegenstander van Dolf zag dat zijn bord 1,2 en 3 gewonnen (?) stonden en bood remise aan. Ondanks dat beide spelers nog veel tijd hadden werd deze geaccepteerd. Tim had op bord acht niet veel kunnen bereiken en bood zijn tegenstander remise aan, wat ook geaccepteerd werd.
Dus nog vier partijen aan de gang, en deze stonden onduidelijk. Nee, invaller Willem wist een stuk te winnen en wist dit voordeeltje goed en snel uit te buiten.
Bleven de borden 2,3 en 4 over. Daar gebeurde van alles, waarbij het maken van keuzes de beslissing bracht. Eerst zag ik het voor ons nog donker in, want er moest iemand van ons winnen om in ieder geval een gelijkspel er uit te halen.
Maar de tegenstander van Ben maakte een verkeerde keuze na het slaan van een pion (hij kwam daardoor een pion voor). Door één zet verkeerd te doen verloor hij de partij. (3-3)

Mijn tegenstander (hij had wel een rating van 1889) speelde een tamme wedstrijd. Ik deed echter een paar slechte zetten (zoals zet 9, daar had ik Dd7 ipv a6 moeten spelen), zodat er eigenlijk niets gebeurde. Totdat ik een pion kon winnen, hij aanvallend ging spelen en op een gegeven moment de beste zet niet zag (overigens nadat ik ook niet de beste zet had gespeeld). Zie diagram. Op de 25ste zet speelde hij f5. ( beter was Df3, waarna ik Dd7 had gespeeld, maar dan was alles nog open). Nu was het een kwestie van pionnen op peuzelen, en omdat hij dameruil uit de weg ging was de partij was gespeeld.


De laatste partij, was de partij van partij van Tom. Hij heeft de hele wedstrijd beter gestaan, maar aan het eind kwamen beide spelers in tijdnood. Tom won de kwaliteit en had zeker remise, en wij dus een overwinning, maar zo eigenwijs als hij is, wilde hij winnen. Hij deed een onreglementaire zet, dat betekent dat je twee minuter minder krijgt, maar omdat hij nog slechts 1 minuut en 43 seconde had, kreeg zijn tegenstander (had nog 2 minuten en 21 seconde) er twee minuten bij.
Ik hou zelf niet zo van al dat spannende gedoe, daarom ben ik wel blij dat ik vaak de laatste speler ben en zie ik niets van al die spanning. Nu ging ik maar na de bar, eerst met mijn tegenstander de partij geanalyseerd, daarna met een aantal spelers gekletst.
We kregen uiteindelijk te horen dat zijn tegenstander ook een onreglementaire zet deed, waarna Tom de wedstrijd won. Dus toch nog een 5-3 overwinning. Weer een prima
prestatie van het team.
De stand was:
Klasse 1B ...................... Mp Bp. Rating
1. Caissa 4 ....................... 4 8 23 1849
2. MSK 1......................... 4 5 15 1800
3. Zukertort Amstelveen 5. 4 4 15½ 1729
4. Nieuwendam 2 ............ 4 4 15 1867
5. Donner 1 ...................... 4 3 17 1825
6. Amstel 1 ....................... 4 3 16 1780
7. VAS 6 .......................... 4 3 11½ 1747
8. Tal/DCG 3 ................... 4 2 15 1798

Omdat de Amstel met 4,5-3,5 won van Zukertort wordt de (voorlopige) stand:
1. Caissa 4............ 5-10 28,5 bp
2. MSK 1 ............. 5-7 20 bp
3. Amstel 1 ........... 5-5 20,5 bp
4. Donner 1 ......... 5-5 22,5 bp
5. Zukertort 5....... 5-4 19 bp
6. Nieuwendam 2. 5-4 17,5 bp
7. VAS 6............... 5-3 14,5 bp
8. Tal/ DCG 3...... 5-2 17,5 bp

Nog twee wedstrijden te gaan tegen Nieuwendam 2 (uit op maandag 31 maart) en tegen Zukertort 5 (thuis op vrijdag 9 mei).
Er degraderen drie teams.
Nagekomen bericht: Nadat Caissa met 5,5-2,5 van Nieuwendam heeft gewonnen en Donner met dezelfde cijfers van Tal/DCG is dit nu de echte stand geworden na 5 van de 7 ronden.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Mooi (en snel) verslag weer. Wat mijn partij betreft, die tot tijdnood best een redelijk niveau had, terwijl in de tijdnood ik slechts verzuimde sneller te winnen en geen echte kansen weggaf (althans zo heb ik het ervaren): Van eigenwijsheid was dit maal (...) geen sprake, mijn tegenstander weigerde remise tot het eindspel K+T vs K+pion ontstond. En ondanks het door het tijdnoodgedoe aangetaste niveau vond ik dat zelfs ik dat risicoloos wel kon doorspelen... Bovendien was ik erg hard toe aan een overwinning, mijn eerste pas voor het achttal dit jaar, kon ik ook eens wat terugdoen voor de teamgenoten.
Nog twee rondes en zowel degradatie als promotie is nog mogelijk, beiden zijn evenwel niet zo waarschijnlijk. Een verbetering van ons resultaat van vorig jaar (5e in de 1e klasse), toen al een clubrecord, zit er zeker in.
Tom

biebchessbiker zei

Tom,
was ik de spatie vergeten!
Gelukkig dat je eigen wijsheid goed was en dat een punt het resultaat is. Zo mag het van mij altijd :-). Volgens mij begin je langzamerhand in vorm te komen!