woensdag 19 maart 2008

Hugo Claus (78) en Arthur C Clarke (90) overleden

Over vandaag hebben we weer wat minder nieuws.
Het goede nieuws is dat ik vakantie heb en eindelijk weer eens tijd heb om uren lang achter gecrashte computers te zitten. Vannacht tot dik 0.300 uur bezig geweest om mijn notebook weer aan de praat te krijgen. Gelukkig kon ik uitslapen.
Vanmiddag op zoek gegaan naar nieuws en ja wel, twee heel bekende schrijvers overleden. Bekend zeg je, ja bekend. De Britse sciencefictionschrijver Arthur C. Clarke, vooral bekend als medeauteur van '2001: A Space Odyssee', is op 90-jarige leeftijd in Sri Lanka overleden. Clarke had sinds zijn verjaardag in december meerdere bezoeken aan het ziekenhuis gebracht wegens ademhalingsproblemen. ,,Sir Arthur" overleed kort geleden in het Apollo ziekenhuis.
Samen met regisseur Stanley Kubrick schreef hij het scenario voor de film '2001: A Space Odyssee'. Het tweetal kreeg daarvoor een Oscarnominatie.











Bekijk trailer 2001: A Space Odyssey:


Daarnaast schreef hij meer dan honderd boeken. Clarke wordt gezien als visionair, die het principe van communicatiesatellieten al in 1945 beschreef, tientallen jaren voordat deze apparatuur er daadwerkelijk kwam. De banen die satellieten beschrijven om recht boven een plek op aarde te blijven hangen worden Clarke-banen genoemd. Samen met Walter Cronkite gaf Clarke aan het eind van de jaren '60 commentaar bij lanceringen van de Apollo.
Toevallig heb ik in mijn "jeugd" ook wat boeken van hem gelezen. Het was in de tijd van E.T. Tegenwoordig worden er veel minder SF boeken gelezen. Dat kunnen wij ook in onze bibliotheek zien. Ze worden nl. minder uitgeleend!

Een filmpje over zijn 90ste verjaardag kun je vinden op de site van You Tube.

Voor de meeste mensen is de vlaamse schrijver Hugo Claus wat meer bekend. Zijn dood kwam niet als een verrassing omdat hij ziek was, maar er is grote waardering voor hem, o.a .van Remco Campert.Hij is in een ziekenhuis van Antwerpen overleden.
In zijn bibliografie staan zowel poezie, proza als toneel. Zijn debuut was 1n 1947 met "kleine "reeks".
Hier vind je nog meer informatie over hem en welke boeken er nog verkrijgbaar zijn.





Wat betreft onze economie, daar gaat de inflatie omhoog en zal de werkeloosheid ook weer gaan groeien, tenminste dat zegt het Centraal Planbureau, het buro dat regelmatig zijn cijfertjes zal (moeten) bijstellen.

Het boekje "Centraal Economisch Plan 2008: Economie met twee gezichten" verschijnt in april en kost 32 euro.



En op sportgebied, deelde een fitte Ronald de Boer ons mede, dat hij is gestopt met zijn voetbalcarriere. De 67-voudige international kwam zoals bekend uit voor Ajax, Fc Twente, Barcelona en Glasgow Rangers. Zal hij nu ook trainer worden!

En wat lees ik in het Nrc:
"Rijswijk, 19 maart. Ronald de Boer stopt definitief met voetballen. De oud-international heeft zijn contract bij zijn club Al-Shamal in Qatar ingeleverd. Dat bevestigde zijn schoonvader Rob Cohen.
De 38-jarige middenvelder wil in elk geval de cursus coach betaald voetbal gaan volgen en beraadt zich nog op een aanbod om in Qatar bij een opleidingscentrum voor Qatarese voetbaltalenten aan de slag te gaan".
In dit filmpje iets over Qatar.

Pieter van den Hoogenband is ziek en zal waarschijnlijk niet meer zwemmen op het EK zwemmen. Ja, die zijn er momenteel en nog wel in "zijn" zwembad in Eindhoven.


De topper, sorry tobber tussen PSV en Ajax is geëindigd zoals het begon 0-0.
Guus van Holland (leuke naam)heeft een heel frappant artikel over de wedstrijd geschreven. Ik vraag me wel af of hij er geweest is, of überhaupt de wedstrijd heeft gezien! Ik kijk in ieder geval al jaren niet meer naar voetbal, als je tenminste die sport zo nog wilt noemen? En het is al een hele tijd hetzelfde. Niet om aan te zien!
Zo mijn eerste vakantie dag zit er al weer op. Ik moet nog een heleboel doen. Gelukkig heb ik nog een aantal dagen vrij.....

Geen opmerkingen: