woensdag 6 februari 2008

de Tweemaster in de bibliotheek


Ben dus gisteren vroeg naar bed gegaan, maar dat wil niet zeggen dat ik snel in slaap viel. In tegendeel, kon dus totaal niet slapen. Ik ben wel in slaap gevallen, want om 06.15 werd ik wakker! Natuurlijk nog even in bed gebleven, geluisterd naar de regen, maar ja, de wekker ging uiteindelijk wel af.
In de motregen op mijn fiets naar de bieb, want om 8.55 stond de eerste groep al weer voor de deur.
Het was dit schooljaar alweer de zesde keer dat de woensdagochtend groepen naar de bibliotheek kwamen. Uiteraard om boeken te ruilen, maar ook om een programmaatje te doen.
Groep 5/6 van juf Saskia was als eerste. Direct al druk, want ik doe dan een programmaatje met groep 5 en dan zoeken de kinderen van groep 6 een boek uit, en daarna doe ik een programmaatje met groep 6 en jawel, dan zoeken de kinderen van groep 5 een boek. Groep 5 kreeg voor de tweede keer opdrachten voor het gebruik van naslagboeken. Nu kregen ze helemaal geen hulp meer en moesten ze het helemaal zelf doen! En dat ging redelijk goed. Ze kunnen nu zelfstandig allerlei informatie in boeken vinden. Groep 6 is bezig met het bekijken van een boekverslag. Wat zet je nu in zo'n verslag. Wat staat er altijd in een boek en wat is er nu zo belangrijk.
Vandaag hadden we het over de plaats en de tijd in een verhaal. De volgende keer gaan we kijken naar wat voor gebeurtenissen in het verhaal voorkomen. Om dan uiteindelijk bij het allerbelangrijkste van een verhaal, de persoon, uit te komen.
De groep had zijn boeken nog niet afgestreept, of de tweede groep kwam er al weer aan. Het was groep 5, waarvan Juf Chantal net afscheid had genomen, omdat ze naar een andere school gaat. Ik ken Juf Chantal al toen ze nog klein was en samen met haar broer Robert (en natuurlijk haar moeder Gé)naar de bibliotheek kwam. De Juf maakte graag grapjes, en ik doe dat ook, dus we hebben veel gelachen tijdens de groepsbezoeken. Nu komt Juf Rosanne, die al bij de kleuters voor de klas staat, met de groep mee. Toevallig was ze al een keer met de keuters op bezoek geweest, dus ze wist de weg. Omdat dit een enkele klas is, hoef ik maar 1 programma te draaien. Hetzelfde als de groep 5 van hiervoor, dus oefenen met naslagboeken: Meester Ruud, er staat in dit boek (een woordenboek) geen register? Het voordeel van de opdrachten is dat je de kinderen kunt helpen met hun fouten en nogmaals uitleggen wat ik al eerder heb verteld. Nu zien ze het voor zich.
Om 11.00 uur, na de pauze (ik had even de tijd om alle teruggebrachte boeken weer in de kast te zetten)kwam groep 7/8 van Juf Nicolien. Ook hier weer 2 programma's, ik heb amper de tijd om de teruggebachte boeken in te nemen.
Groep 7 kreeg catalogus opdrachten. Gelukkig deed de computer het weer en konden de kinderen via opdrachten kijken of we een bepaald boek wel of niet hadden, of deze uitgeleend was of thuis stond, en in welke kast je moest zoeken (de vindplaats)als hij op thuis stond.
Vaak willen de kinderen nogal eens gaan zoeken in de kast als het boek in Bussum thuis staat! Maar ja, we zijn nu in Naarden, dus daar hebben we nu niks aan!
Groep 8 is bezig met de hoofdpersoon van het verhaal. Wat kun je vertellen van een hoofdpersoon? Het uiterlijk kun je zien, maar hoe iemand is, hoe zie je dat dan? Ja inderdaad door datgene wat hij/zij doet (gedrag). Ze moesten zoveel mogelijk eigenschappen van personen bedenken, en ze moesten 3 eigenschappen van zichzelf opschrijven. Dat kunnen goede eigenschappen zijn, maar dat mogen best minder goede eigenschappen zijn, tenslotte zijn we allemaal mensen, net zoals de personen in een boek! Aangezien ze zichzelf het beste kennen kunnen ze dat bijzonder goed, nu moet het alleen nog van de "onbekende" hoofdpersoon van het verhaal dat ze gelezen hebben worden gedaan.
De laatste groep deed precies het zelfde. Het is leuk te zien hoe allerlei verschillende typetjes met elkaar omgaan.
De opdracht voor de volgende keer is dat ze moeten zeggen waarom ze zeggen dat iemand verlegen, jaloers, eigenzinnig, behulpzaam, druk etc etc is. Dus wat doet die persoon nu in het verhaal, hoe gedraagt hij zich, zodat je dat allemaal kunt vertellen?
De ochtend vloog voorbij, en aangezien ik in de pauze ook allerlei dingen mocht doen (onze collega's uit Bussum houden er geen rekening mee dat wij wel eens pauze hebben?), de telefoon ging constant, bezoekers die veel te vroeg binnen wilden komen en de computers nog beter afstellen nadat we op een ander netwerk zijn overgegaan, had ik net tijd om mijn boterhammen op te eten.
Ook de middag, al was hij minder druk dan vorige week, vloog om en kon ik eindelijk weer eens zonder regenkleren naar huis.

Geen opmerkingen: