zondag 17 februari 2008

rustdag


Vroeger, en dan praat ik alweer over heeeeel lang geleden, mochten we op zondag niet fietsen en speelde ik voor het eerst schaak. Mijn vader speelde schaak en wilde wel tegen iemand spelen, ik was toen 7 of 8 jaar. Daar heb ik mijn interesse voor het schaken gekregen. Ik had er geloof ik wel aanleg voor. Ben op een gegeven moment via kapper van Deursen op de schaakclub gekomen. Ik weet niet in welk jaar, ik het het diploma nog, maar ik werd jeugdkampioen van Weesp. (heel toevallig speelde mijn tweeling broer bij de WDC, de weesper damclub, en werd in datzelfde jaar jeugdkampioen bij het dammen).
Om in een bepaade groep te komen, moest je een wedstrijd tegen de voorzitter, de net genoemde kapper spelen. Dan wist je in welke groep je kwam. Het gebeurde hem niet vaak, maar hij verloor tegen mij!! Van Deursen was de WSC.
Later gingen we (mijn broer en ik) elke zondag, na de kerkdienst samen met onze neef Jan klaverjassen. De ene keer bij ons thuis, de andere keer bij "ome" Cor.
Aangezien je met z'n vieren moest zijn, speelde of onze vader, of onze oom mee (met een papiertje van de waarde van de kaarten in de hand!).
s'Middags luisterden we naar de radio naar de voetbalverslagen. Mijn neef Henk had de gewoonte om alle doelpunten die in de verslagen genoemd werden in een schrift op te schrijven. Ik heb op een gegeven moment deze gewoonte overgenomen. De schriftjes heb ik geloof ik niet meer, al hoewel.....(?)
's Avonds keken we dan altijd na het eten naar de samenvattingen van het voetbal. Een andere neef van mij, Harry, wilde nooit de uitslagen van te voren weten.
Maar ja, de tijden zijn veranderd, er is altijd wel wat te doen en als we niks te doen hebben dan hebben we nog een computer om of te chatten, SLlen, computeren, waarbij alles altijd langer duurt dan je dacht.

Vandaag heb ik een gewone rustdag. Lekker uitgeslapen, rustig ontbeten, gespeeld met de konijnen, en ik ben begonnen met een partijtje schaak tegen Ben. Ben heeft één van de links (Helena online schaak) in mijn eerste artikel over het schaken gebruikt en me uitgedaagd. We hebben wel 4 zetten gedaan. We spelen de meraner variant van het slavisch. (dit voor de kenner).
Ook nog even in het zonnetje gezeten en het één en ander op de computer opgezocht. Ik zal binnenkort de belastingaangifte weer moeten doen. Dus alvast het programmaatje gedownload. Op naar morgen.

Geen opmerkingen: