maandag 18 februari 2008

lettersoep


Voor groep 3 hebben we een heel leuk programma. Lettersoep. Ik heb het al gedaan bij de groepen 3 van de Minister Calsschool. Vrijdagochtend en vanmiddag kwamen de drie groepen 3 van de Godelindeschool bij ons op bezoek, en binnenkort zullen de kinderen van groep 3 van de Rehoboth ook op bezoek komen, om te spelen met letters.
Van middag liep alles meteen al in de "soep". Ik dacht dat de kinderen voor pannenkoeken in de bibliotheek kwamen, maar ze kwamen voor boeken naar de bibliotheek.
Geluk bij een ongeluk was dat ik al heel wat "soorten" boeken klaar had liggen om te laten zien. Tenslotte wilde deze kinderen ook een boekje lezen, en dan graag eentje die ze konden lezen en die leuk is!
Ja wel, voor iedereen is er wel een boek, groot, klein, dik, dun, met plaatjes, zonder plaatjes, één verhaal, of meer verhalen, kleine letters of grote letters, een verhaaltje of informatie, je vraagt het maar. Het is er.
Maar......wat kun je nu allemaal met een boek doen?
Lezen of bekijken, voorlezen, navertellen, zeggen of je het leuk vond, er over praten, naspelen, en iets leuks doen, en dat laatste gaan de kinderen natuurlijk ook doen.

Maar eerst nog even iets horen van Jubelientje, die leert tenslotte ook lezen. In het stukje "toverboek" schrijft Jubelientje haar eerste woorden en leest ze die ook.
Dan het spelletje "lettersoep" . Ik lees een stukje uit een eerste leesboek voor en als ik dan een woord gek zeg of stotter, dan moeten ze de eerste letter van dat woord uit hun lettersoep halen en in een soeppan stoppen. Uiteindelijk blijven de letters i s v over. En wat voor een soep eet jij????.......
En omdat ik vanochtend vroeg al heel wat visjes had gevangen, had ik naast het maken van een lekker vissensoepje (!) voor elk kind nog een visje over (wel zout!).
Dit spelletje was natuurlijk een makkie voor de kinderen, maar de volgende opdracht was een puzzel maken, en dat is een stuk moeilijker. De kinderen kregen een boekje met daarin informatie over de bibliotheek, het verhaaltje wat ik had voorgelezen en nog een paar verhaaltjes over Jubelientje. Op de laatste bladzijde moesten de kinderen de antwoorden van de puzzel invullen. Als ze het goed hadden gedaan kregen ze een zinnetje die ze aan het eind allemaal tegelijk mochten zeggen.
Wat was de bedoeling. Als je een verhaaltje leest, dan wil je ook wel weten wat je leest en het ook nog onthouden. De kinderen kregen een aantal fragmenten uit "eerste leesboekjes" en onder het fragment stond dan een herhaal zinnetje met éen woord eruit gelaten. Dat woord moesten ze in het boekje schrijven.
Hoe het komt weet ik niet (?), maar er kwam uit: LEZEN IS LEUK .

Natuurlijk is dat ook zo, als je er maar goed op let dat het boekje niet te moeilijk is, en dat het boekje ook geschikt is voor je leeftijd. Dat laatste willen de kinderen nog wel eens vergeten!
Daarom zeg ik regelmatig tegen de kinderen: "lees goed de achterkant", zodat je weet wat je meeneemt.
Zo gezegd, zo gedaan, dus de kinderen mochten allemaal een boekje uitzoeken, en soms viel dat niet mee!
Voor de pret nog 2 versjes voorgelezen, een grappig versje (Joepje) en een versje over waar ze mee bezig zijn (letters). Vooral het versje Joepje vonden ze erg leuk, en dat komt natuurlijk door de woorden die rijmen op Joep(je).
Als afsluiting met ze allen nog op de foto en dan weer naar school. De foto's die tijdens zo'n bezoek gemaakt worden door een ouder zet ik via Picasa op het internet en dan stuur ik een uitnodiging naar de Juf, zodat zij alle ouders van de kinderen kan uitnodigen om de foto's te bekijken. Een herinnering aan een gezellig uurtje in de bibliotheek.
Nu maar hopen dat met het lezen van het verhaaltje de letters niet in de soep lopen!

Geen opmerkingen: