zondag 24 februari 2008

overwinning op de voorzitter

Afgelopen vrijdag moest ik schaken tegen de voorzitter. Nu is het alweer een tijdje geleden dat ik tegen hem gespeeld had. Ik heb natuurlijk de partij even opgezocht en ik zag dat ik voor het laatst op 20 oktober 2006 tegen hem gespeeld had. Het was een regelmatige overwinning, waarbij hij toch redelijk snel opgaf. Het kan zijn geweest dat Toon in tijdnood zat.


Maar goed, dat wist ik vrijdagavond natuurlijk niet meer. Het was mijn elfde parij dit seizoen voor de interne competitie (de ladder).
Ik dacht laat ik weer eens iets anders spelen. Normaal wordt eerst Pf3 gespeeld. Nu wilde ik direct wat agressiever spelen met f4. Op de 4de zet nog een geintje (slaan op e4 kost een stuk: Da4!). Ik kreeg wel het centrum, maar ik maakte op de 11de zet al een blunder. Hierdoor won Toon een kwaliteit en ik hield niet echt een mooie stelling over. Gelukkig deed hij wat passieve zetten en ging ik direct in de aanval.

Nu verkeek zwart zich en maakte daarna op de 21ste zet een enorme fout en was de wedstrijd gespeeld. Lh6 was nog wel een leuke zet! Maakte meteen een eind einde aan de partij.
Al met al, ondanks een fout toch nog een vrij makkelijke overwinning. Zelfs minder zetten dan de vorige partij.
Omdat de twee andere toppers (Walter en Ben) voor de beker speelden, kon ik een paar punten inlopen, maar omdat ik al teveel speeldagen niet ben geweest (dan krijg je 0 punten) is de achterstand al te groot. Nu ga ik gewoon leuke potjes spelen, we moeten voor het eerste achttal nog 3 belangrijke wedstrijden spelen en ik zit ook nog in de beker. Dus we kunnen voorlopig nog voort.
Voor de nieuwsgierigen onder ons, ook nog de notatie van de laatste partij.

Geen opmerkingen: