woensdag 9 juli 2008

Grindelwald, Beatenberg en heel veel zon!

Vandaag heeft de zon de hele dag geschenen. Eindelijk een heerlijke vakantiedag. Lekker niks doen (' s ochtends een uur in het zonnetje gezeten) en 's middags " lekker" fietsen. Vandaag zowel op de racefiets als op de mountainbike (mtb).
Zoals gezegd begon de dag gemoedelijk, maar de middag was best wel hevig.
Ik wilde kijken of ik met de racefiets in Grindelwald kon komen. Het is bij elkaar slechts 20 km, maar er zitten een aantal klimmetjes in en vooral het klimmetje bij Stalden naar Burglauenen is hevig en 2,5 km lang. Kon ik dat met dat zware verzet volhouden. Jawel, dat kon ik en dat was een heerlijk gevoel. Ik was niet eens zoveel langzamer dan in 2003, in mijn goede fietstijd. Slechts een minuutje langzamer en dat zonder training en pas in mijn tweede ritje!
Aan het eind van de middag nog even op de mountainbike. Deze heb ik nodig om de echte klimmetjes te kunnen fietsen. Zo ook de Beatenberg. Ik ben slechts tot hotel Luegibruggli gegaan omdat mijn zadel niet goed stond en omdat het toch al wat laat werd. Het klimmetje tot aan dat hotel is 4,2 km lang en je stijgt ruim 340 meter, dus een gemiddelde van ruim 8%. Een vergelijk met de racefiets is niet te maken. Meer weerstand andere rijtred en een lichtere versnelling. Ik hou ervan om bij het klimmen veel op de pendalen te staan, maar op een mountainbike is dat haast niet mogelijk. Dus in een langzamer tempo en bijna geheel zittend wist ik ook dit klusje te klaren.
Dus ook vandaag heb ik weer meer geklommen dan de renners in de Tour!
Morgen wacht voor hun de eerste bergen (aan het eind van de rit een aantal 2de categorie klimmetjes. Ik zal zorgen dat ik dan achter de tv alles mooi kan bekijken. Dat betekent wel dat ik zelf morgen vroeg een tochtje zal gaan rijden. Ook een klimmetje, maar dan van de buitencategorie. Ik heb het even nagezocht, maar de grote Scheidegg vanuit Grindelwald is 6,9 km lang en je komt 740 meter hoger aan de finish, dus bijna 11% gemiddeld en dan heb je al een tochtje van 20 km achter de rug!
NB, Matten ligt op 680 meter hoogte......

Geen opmerkingen: