vrijdag 18 juli 2008

Brienzersee linksom via Iseltwald en Giessbach waterval

Mijn laatste echte tocht deze vakantie. Met de mountainbike langs de Brienzersee naar Iseltwald en langs de Giessbach waterval.
Vanmorgen natuurlijk eerst even de lekke band van eergisteren geplakt.
Vanaf de foto, gezien vanuit Brienz en met blik op Interlaken, is het dus de linkerkant van de Brienzersee.
Zoals de naam al aangeeft ga je door een bos en moet je dus ook over steentjes en bospaden, vandaar dat ik met de mountainbike ging.
Het is maar een klein tochtje, een kleine 18 km lang en je bent aan de overkant, maar je bent wel ruim een uur bezig.

Ik ging om 14.00 uur van start. Eerst maar even een banaan opgegeten zodat er in ieder geval niets meer met die banaan kon gebeuren! Omdat de tocht door het bos ging had ik naast een fietsshirt ook een fietsjasje aan.
Na Boningen bekint er direct een klimmetje van 2 km. Je gaat dan 100 meter omhoog, maar omdat er ook een kleine afdaling bij zit is het toch gemiddeld 7% stijgen. Zelfs met de racefiets goed te doen. Om in het plaatsje zelf te kunnen komen volgt er een spectaculaire afdaling en je komt bij de oever van het meer. Dan ga je in 5 km zo'n 150 meter omhoog, maar je begint wel met een klimmetje van 800 meter met een stijging van 20%. Ook dat heb ik al verschillende keer met mijn racefiets gedaan, maar het is wel stampen geblazen en vol op de pendalen. Met de mountainbike gaat het wat langzamer, maar wel gemoedelijk en zittend! Na wat grintwegen krijg je vlak bij de Giessbach waterval te maken met steneen, wortels etc. een echt mountainbike parcours, het schiet alleen niet op. Na de waterval volgt weer een spectaculaire afdaling naar het begin van het meer. In 1 uur en 19 minuten was ik over.
Terug weer dezelfde weg, alleen wat ik toen heb geklommen daal ik nu en uiteraard ook het tegenovergestelde. Dus begon ik nu met een klimmetje van 2 km met een hoogteverschil van 150 meter (7,5%) en mocht ik dat mountainbikeparcours (er staat daar een bordje dat fietsers moeten afstappen!) nu klimmend afleggen en dat wist ik zonder afstappen te volbrengen.
Die afdaling van 20% daalt niet echt omdat er nogal wat bochten inzitten! Bij Iseltwald nu maar bovenlangs gegaan en daarna de afdaling naar Boningen. In totaal slechts 35 km gereden, maar wel 2 uur en 9 minuten bezig geweest. Helaas had iik door dat vele zitten weer last van zere billen....
Ik hou het toch maar bij een racefiets, dat betekent dat als ik nog een volgende keer hier ga fietsende fiets een voor de bergen aangepast verzet zal moeten hebben en geen 48/52 bij 12/23 verzet.
We zien wel....
Trouwens mijn moeder is samen met Edy de Grimsel opgegaan. Ik hoef natuurlijk niet te zeggen dat ze dat met een auto deden! Het was boven aardig winderig en koud, maar in een restaurantje was het wel te doen. Ze kwamen een half uur na mij weer thuis (ze hadden alle bochten gedaan) en stond de thee in Hotel Trauffer al voor ze klaar!

Iseltwald
envoyé par hypohexe

Ik had weer een aantal mooie foto's opgezocht, maar die shitzooi van een blogger staat het nog steeds niet toe.
Morgenavond gaan we weer naar huis en dan is deze weblog beeindigd. Wat een heerlijk gevoel en wat zal ik een tijd overhouden!

Geen opmerkingen: