woensdag 1 juni 2016

Nieuwe Zwitserse Spoortunnel

                  
Vandaag is de nieuwe Zwitserse spoortunnel geopend. Ik heb van mijn moeder begrepen dat de zwitsers hier een groot feest van hebben gemaakt! Ik lees het nu ook in de blick (is wel in het duits!).
Daar gaat ie......

Mit bis zu 250 km/h werden die Züge in Zukunft durch den 57-Kilometer langen Gotthard-Basistunnel rasen. Die Fahrt dauert dann noch rund 17 Minuten. (Archivbild)Het is de langste spoortunner ter wereld (57 km lang!) onder de Sint Gotthardpas en is volgens plan in 17 jaar tijd voor de prijs van 11 miljard euro gerealiseerd! Daar kan Nederland nog wat van leren. Het lukt ze niet eens met een Metro ( de zgn Noord/Zuidlijn) in Amsterdam! Kijk hier maar eens bij planning & kosten! Wil je alle problemen nalezen, dan kan dat ook. Neem er even de tijd voor!!
De 57 km lange tocht in de tunnel duurt rond de 17 minuten!
Ik zal er helaas als fietstoerist geen gebruik van kunnen maken. Ik hou meer van hoogte, dus ik ga wel over de Gotthardpas!
    Een mooie site over deze Gotthardpas is hier.
Deze 2 foto's zijn van de noordkant. Aan de zuidkant heb je de met keitjes bestrate Tremola. Deze oude Gotthardpas  die fiets ik ook. Allemaal kleine steentjes, fiets "heerlijk" (dus niet! omhoog gaat het nog wel, maar naar beneden is het verschrikkelijk!).
 
 Bekijk op deze site (zie hierboven bij Tremola) eens de panorama (foto helemaal bovenaan!). Fantastische uitzicht. Alsof je er gewoon bent!
Je kunt ook de webcam bekijken.
Waarschijnlijk zal ik hier de aankomende vakantie ook gaan fietsen!
Voor de mensen die niet weten waar in Zwitserland deze mooie omgeving te zien is:
 



Geen opmerkingen: