vrijdag 3 juni 2016

Kinderboekenmuseum







 
Kreeg gisteren het tijdschrift "lezen" (kwartaaltijdschrift voor leesbevordering en literatuureducatie) van stichting lezen.
Daar staat van alles over lezen voor professionals in Nederland die in hun praktijk werken met leesbevorderingswerk.
Mooi blad en het is nog gratis ook! Hiervoor aanmelden kan hier.
Er zat dit keer een flyer bij van het kinderboekenmuseum dat in Den Haag gevestigd is.
Op zondag 12 juni is er groot feest en kun je gratis naar de kinderboekenparade. Van 11.00 tot 17.00 uur is er van alles te beleven.
Ik zou zeggen, maak er gebruik van!
http://www.kinderboekenmuseum.nl/portals/2/images/Kinderboekenparade/2016/Kinderboekenparade_Home_Carroussel_525x300.jpg
Ik hoef natuurlijk niet te zeggen dat ik veel lees. Uiteraard voor mijn werk veel jeugdboeken, maar voor mezelf lees ik graag historische- , psychologische en fantasy boeken. Waarom doen kinderen/volwassenen zo in het verhaal.
We doen op ons werk natuurlijk ook veel aan leespromotie, met zowel klassenbezoeken als individueel tijdens de uitlening. De periode dat we het meest doen is tijdens de kinderboekenweek.
Het thema is dit jaar "voor altijd jong" en staan de opa's en oma's centraal.
Ik kan me nog herinneren dat mijn eerste kinderboekenweek in 1976 over sprookjes ging. We deden toen een activiteit in een zaaltje van de Hervormde Kerk grenzend aan het toenmalig bibliotheekgebouw!
Hoe dan ook, lezen is heel belangrijk voor een kind en het is ook nog eens leuk. Ik lees ook dat er nog een aantal grondige redenen zijn om te lezen!
Het begint met voorlezen, gaat over op technisch lezen en dan inhoudelijk (begrijpend) lezen. Hoe vaker je leest hoe leuker!
Ga er voor!

Geen opmerkingen: