donderdag 12 mei 2016

Ajax 2

Wel een gekke titel, want Ajax is inderdaad tweede geworden.
Maar dat bedoel ik uiteraard niet. Mijn tweede stukje over Ajax in korte tijd.
Dat heeft te maken met het (plotselinge) vertrek van Frank de Boer
Ook al schreef ik iets over zijn benadering van voetbal bij Ajax, ik weet niet of het veel zal uitmaken.
Er zijn 3 dingen heel belangrijk:
1. Het bedrijf Ajax sinds de beursgang in 1998. Sinsdien zitten er mensen bij Ajax die beslissen over Ajax, maar niks met voetbal hebben te doen. Denk alleen maar aan het verwijderen van Cruijff en zijn visie op het voetbal. Tevens zijn het geen clubmensen, maar zakkenvullers.
Wil je meer lezen over de voor- en nadelen van zo'n beursgang:..............
2. De voetbal visie. Het voetbal wat ajax vroeger altijd speelde (ik zal niet uitgebreid ingaan op alle technische en taktische wendingen) is dus al ruim 15  jaar niet meer des Ajax! (aanvallend, vastzetten, inschuiven, positiewisselingen).
3. De mentaliteit/inzet van de spelers en geld! Vroeger hadden de spelers die niet zoveel verdienden veel meer clubliefde. Ik hoef de namen Sjaak Swart en Piet Keizer alleen maar te noemen als voorbeeld. Tegenwoordig verdienen de spelers (bij Ajax) bijna een miljoen als ze de bal van A naar B kunnen spelen (en dan nog maar hopen dat betreffende persoon ook hetzelfde shirtje heeft!). Ze hebben allemaal grote woorden, maar zeer weinig daden. Cruijff zei hierover vroeger dat je vele verschillende soorten voetballers in een team nodig hebt, zoals lopers, aanjagers, spelers met actie, verdedigers en spelbepaler(s).

Nu heeft Frank verschillende keer laten zien tactisch niet erg sterk te zijn, slechte wisselbeleid heeft en de spelers niet echt beter kon maken, toch wist hij, wel mede dankzij de misere bij andere topclubs, 4x kampioen te worden. Op zich een goede prestatie, maar dat masqueerde wel het vreselijke voetbal wat Ajax toen speelde.
Doch Frank is wel een echte Ajacied!
Hoop dat hij wel weer een leuke club zal en kan vinden.

Voor Ajax en zeker voor de toeschouwers hoop ik dat er een trainer komt die én een goede visie van het ajax voetbal heeft én de spelers beter kan maken en motiveren.
Maar ja, het blijft behelpen zolang je punt 1 niet gaat aanpakken!

Geen opmerkingen: