zondag 11 september 2016

Rondje Beemster


Vanmorgen vroeg opgestaan. Had geen wekker gezet, maar was om 07.00 uur wakker. Buiten zag het er op dat moment nog niet zo best uit. De straten waren nat en de lucht was dreigend. Op mijn gemak gegeten en alles voorbereid. Om 8.50 uur op de fiets gestapt (dat kon ook makkelijk want de start was 500 meter van mijn huis vandaan!), toen was het gelukkig droog.
Er waren niet zoveel mensen aanwezig. Je kon kiezen uit 3 afstanden:
Waterlandtocht        40 km      starten tussen 9.30 – 11.00 uur
Waterlandtocht        70 km      starten tussen 9.30 – 11.00 uur
Beemster rondrit    120 km      starten tussen 9.00 –   9.30 uur

De Beemster rondrit van 120 kilometer volgt tot Monnickendam het parcours van de Waterlandtocht en gaat daarna langs het Markermeer tot aan de kerk van Schardam. Vervolgens linksaf de polder in en door Oudendijk en langs de Beemsterringvaart naar de koffie in Schermerhorn. Na de pauze rijden we langs de fraaie Eilandspolder naar Grootschermer en De Rijp. Daarna gaat de route verder langs het Noord-Hollands kanaal en de Purmerringvaart over het Oudelandsdijkje naar Ilpendam. Vanaf daar gaat het via de Waterlandroute weer naar huis.
Ik kies altijd de langste afstand, dus vandaag 120 km. Uiteindelijk gingen we met z'n vieren (Jan, Jeroen en Peter en ik) van start. Behalve dat het een mooie tocht was, was het ook gezellig. Gelukkig werd er niet zo hard gereden (aan het eind van de rit een gemiddelde van 25,4 km/uur), werd het weer steeds beter en bij de pauzestop (in scherperhorn) zaten we in het zonnetje. Met alle drie genoeg kunnen praten, met als gevolg weer aardig wat verhalen!

We gingen om 09.05 uur van start en waren om 14.35 uur weer thuis, waar een lekkere pannenkoek (après fiets!) op ons wachtte.
Ik had mijn toerboekje nog meegenomen voor de stempels en zag tot mijn verbazing dat ik de laatste tocht in 2012 had gereden!
Vandaag zijn we weer "van de straat" geweest en hebben we weer aardig wat Kcal verbruikt (3767). Dat was ook wel nodig, want ik woog voor de vakantie 61 kilo, kwam met 64 kilo terug en momenteel ben ik 67 kilo "licht"! Helaas gaat al dat (extra) gewicht in het buikje zitten. Straks als mijn zus weer naar Zwitserland terug gaat kom ik weer in rustig, normaal vaarwater terecht. Dan ga ik weer "aan de slag"!
Nog even een filmpje van een toertocht in de buurt van de Amerongse berg (heb ik ook vele malen gefietst, geen Grimsel, maar toch!):


Geen opmerkingen: