zondag 2 november 2008

topper bij MSK

Afgelopen vrijdag moest het tweede een externe wedstrijd spelen, vonden er bekerwedstrijden plaats en werden er partijen gespeeld voor de interne competitie. Het tweede verloor zijn wedstrijd, maar als je straks kijkt naar de ratings dat is dat begrijpelijk. Voorzitter Toon Gieling gaf wel het goede voorbeeld. Hij won op een mooie manier een stuk en tevens de partij, maar dit kreeg helaas geen gevolg. Een 3-5 nederlaag was het gevolg.
Ik zelf moest een partij voor de beker spelen. De verliezer ligt er uit en de winnaar gaat door naar de volgende ronde, totdat er nog twee spelers over zijn. die spelen dan de finale. In de eerste ronde werd Clubkampioen W de Loos verrassend uitgeschakeld door W Zeegers. Dat mocht mij natuurlijk niet gebeuren. Ondanks een aantal matte zetten (zeg maar Ruud zetten) kon ik met een enkele paardenzet een kwaliteit winnen en zo ook de partij. Na het analyseren van de partij (vind ik eigenlijk het leukste van de hele partij!) had Robert in het middenspel beter een andere pion in het centrum kunnen laten doorlopen. Hoe dan ook ik ga door naar de volgende ronde.

Maar mede door het nieuwe interne competitiesysteem komen de topspelers vaker tegen elkaar en in deze ronde moesten de twee eerste bordspelers van MSK 1 tegen elkaar. Als het goed is zullen ze dit seizoen drie keer tegen elkaar moeten schaken.
De eerste klap werd uitgedeeld door Ben. Hij kreeg een aantal pionnen in het centrum. lekker de ruimte om het een en ander te doen en Walter zat met zwart in de verdrukking. Op een gegeven moment dacht ik, nu moet Walter een aantal Ruud zetten (onverwachte, positioneel wat mindere, maar verdedigend goede zetten) doen, om de zaak staande te houden, maar dat deed hij niet en uiteindelijk kon wit alle kanten op. Goed voor het vertrouwen van Ben, maar clubkampioen Walter laat een paar wat mindere wedstrijden zien. In het prille seizoen heeft hij al 3x verloren en dat zijn we niet van hem gewend. Wellicht kunnen de externe wedstrijden (maandag 10 november is al weer de volgende) hem weer wat motiveren, want zijn vorige externe wedstrijd was goed.
Blijf de ontwikkeling in de interne competitie maar volgen. Trouwens iedereen kan zijn/ haar bijdrage over zijn/ haar gespeelde wedstrijd of andere opmerkingen aan mij doorgeven. Misschien begin ik wel een kopje " partij van de week"
Zij die het schaakspel niet machtig zijn, hier wat eenvoudige theorie om het te leren.

Geen opmerkingen: