dinsdag 11 november 2008

een slechte wedstrijd

Gisteren stond de tweede bondswedstrijd op het programma. De tegenstander was niet geheel onbekend, want afgelopen januari hadden wij ook al tegen ze gespeeld. Toen werd er ter nauwer nood met 4,5 - 3,5 gewonnen. Ik had slechte herinneringen aan die wedstrijd, want ik blunderde op de 20ste zet en kon de partij een aantal zetten later opgeven.
Dit keer werd de wedstrijd onder slechte weersomstandigheden gespeeld. Gelukkig speelden we met kunst stukken zodat de wedstrijd niet werd afgelast.
Ik krijg waarschijnlijk een TAL fobie, want ook deze wedstrijd was van mij niet best, eigenlijk heel slecht.
Tijdens het schaken moet je steeds keuzes maken. Soms kan het een minder goede of slechte zet zijn, soms een wat betere of zelfs een goede zet. Dit keer maakte ik ook keuzes en ik had berekend dat ik gewoon rustig uit de opening zou komen, maar dan moet je geen andere zetten doen!. Gevolg dat ik minder kom te staan (nog niet dramatisch), maar het meest vervelende is dat je niet lekker speelt. Ondanks alles had ik uiteindelijk nog wel remise kunnen spelen, maar dan moet je op dat moment wel die zet doen die nodig is en niet opeens een andere! Nu deed ik een aantal zeer slechte zetten en kon de partij opgeven. Ik had er enorm de pest in dat ik zo waardeloos gespeeld had, zeker toen bleek dat we de wedstrijd daardoor ook nog hadden verloren terwijl dat dus niet nodig was geweest. Dus het was een baal avond onder omstandigheden die daar ook bij pasten. Op slippers in de grote plassen weer naar de auto en dan nog een hele nacht die rot partij in je hoofd.
Ja, het schaken valt niet mee........

Het onderling resultaat: Tal/DCG 3 - MSK 1 4,5 - 3,5
1. Jos Kooiker (1871)- Walter de Loos (1946) 1-0
2. Tjark Vos (1774) - Ben Wijgers (1937) 0-1
3. Don Strub (1832) - Tom v Wagensveld (1922) 0-1
4. Rene Pijlman (1834)- Ruud de Groot (1993) 1-0
5. Jeroen Cromsigt (1847) - Marc Norden (1654) 1/2 - 1/2
6. Tom Visser (1847) - Robert Schriek (1766) 1/2 - 1/2
7. Jeroen Loots (1777) - Tim v Zon (1687)1-0
8. Andy Gerritsen (1841) - Dolf Houtman (1711) 1/2 - 1/2

Van de wedstrijden die ik enigszins heb kunnen volgen zag ik dat Walter een stuk voor kwam, maar een tijdje later verloren stond! Ben speelde goed tegen een jeugdspeler. Hij zei dat hij wel werd geholpen door zijn tegenstander, maar hij maakte het mooi af. Tom speelde weer een goede partij en wist op een mooie manier, zoals we dat van hem kennen, de partij te winnen. Marc had een stelling zoals hij altijd heeft, of wil hebben, een stugge stelling, niet door te komen. Zijn tegenstander kwam in tijdnood. Toch werd er tot remise besloten. Robert bood zijn tegenstander remise aan in een volgens mij betere stelling. Maar na gisteren durf ik niks meer te zeggen! Tim ging op pionnen roof en verloor (of offerde!) een kwaliteit met twee pionnen. Hij kwam toch zeer goed (gewonnen!) te staan, maar ging waarschijnlijk net zoals ik spelen, want hij gaf de partij weg. Gezien de eindstand dus heel erg jammer! Dolf was als eerste klaar en wist tegen een sterkere speler remise af te dwingen.
Al met al dus een onnodige nederlaag.

Geen opmerkingen: