zaterdag 22 november 2008

de biker in zwaar weer...


Het leven van een fietser valt niet altijd mee. Soms komt hij wel eens in zwaar weer. Je zou kunnen zeggen dat het leven van een biker een beetje op het weer lijkt. Soms ziet het er mooi uit, soms hebben we wat " zwaar weer" . Niet dat dat nu altijd vervelend is (bij regen gebruiken we gewoon een regenpak!), maar soms zit het wel eens tegen.
Afgelopen donderdag wilde ik mijn achterband eens bijpompen. Dat moet zo nu en dan eens gebeuren, anders wordt de band te zacht en heb je meer kans (je zou bijna denken dat kan niet!) op een lekke band.
Zo gezegd zo gedaan, helaas mijn franse ventiel breekt en ik sta met een lege(nog geheel nieuwe) achterband. Gelukkig deed ik het thuis na mijn werk.



Dus de volgende dag met mijn tweedehandsje (fietst wel minder, maar je komt er wel!) met regenpak in het " mooie weer" na mijn werk en 's avonds weer terug in regenpak. Valt plotseling mijn voorlicht uit. Mijn achterlicht blijft het gelukkig doen. Dan voor het schaken maar even het voorlampje even wisselen. Haal dat even maar even weg, want dat lukt niet. Mijn reserve voorlamp past niet.... Dan de racefiets pakken gaat ook niet, want die staat met een platte band beneden!
Om toch naar het schaken te kunnen ben ik dus maar met alleen een achterlicht weggefietst. Ik heb bijna alleen fietspad. Halverwege staakt ook mijn achterlampje, toch verder gefietst. Hoe terug zien we later wel!
Na een overwinning ben ik redelijk vroeg naar huis gereden. Vanwege het mooie weer was er zo goed als geen verkeer en fietsers (en politie) ben ik niet tegen gekomen!



Vandaag ben ik dus weer bezig geweest met het maken van de kapotte onderdelen. Het kopen van de lampjes was nog het makkelijkst, maar het aankrijgen van de lampjes ging wat moeilijker. Na ruim een half uur ging het achterlampje spontaan branden en nog wat later kreeg ik zelfs het voorlampje aan. Wat een gedoe. Gelukkig heb ik op mijn racefiets lampjes met LED's.
Dan is het gewoon even twee batterijen verwisselen.
Het maken van de achterband op zich was niet zo moeilijk, gewoon een nieuwe achterband er op, ware het niet dat ik twee banden had gekregen met korte ventieltjes en ik heb lange ventieltjes nodig. Dus snel even de banden gewisseld en toen was het zo gepiept. Niet dat het zonnetje ging schijnen, maar het is toch wel een lekker gevoel dat ik maandag weer kan kiezen tussen twee fietsen die ik ook kan gebruiken. Wat betreft de binnenbanden, daar wordt niet alleen de kwaliteit slechter van (en de prijzen hoger1), maar tegenwoordig krijgen alle racefietsen binnenbanden met een frans ventieltje (i.p.v. een hollands ventieltje) en daar heb ik alleen maar narigheid mee gehad. Mocht ik ooit nog eens een fiets kopen, dan neem ik er een met de ouderwetse hollandse ventiel.





Maar ja, net als bij het weer komen de voorspellingen wel eens niet uit.............

Geen opmerkingen: