dinsdag 2 februari 2010

slapen, poepen, in bed, pijnstillers en neus snuiten

Gisteravond ben ik met een pijnstiller (Ibuprofen) naar bed gegaan. Na een nachtje op een stoel eindelijk weer eens lekker in bed? De eerste twee nachten na de val waren in ieder geval een nachtmerrie. Het in bed stappen ging redelijk, het zoeken naar een leistand zonder pijn ging al wat moeilijker, maar lukte wel. Ik moet zeggen dat ik redelijk heb kunnen slapen, het vinden van een nieuwe ligstand bij het verliggen blijft toch nog wat pijnlijk (maar gelukkig niet zoals de eerste twee nachten, dus de pijnstiller helpt!). Het probleem van het verliggen is dat als je een nieuwe ligstand zonder pijn zoekt niet zeker weet of je er één zult vinden!
Na een aantal kleine onderbrekingen 's nachts werd ik rond 9.00 uur wakker en ben tot rond 10.30 in bed blijven liggen. Het herstel in de eerste week is het meest bepalende voor de voortgang van je herstel. dus dan maar lekker niksen in bed, Maar je zult er toch een keer uit moeten en mijn herinneringen van de voorgaande twee keer waren verschrikkelijk (de reden ook om de vorige nacht op een stoel door te brengen). Het ging wel problematisch en met wat pijn, maar het ging een stuk beter en volgens mij was de pil uitgewerkt!
Nadat ik uit bed was gekomen heb ik "lekker" gegeten (het schijnt dat je van Ibuprofen minder eetlust krijgt en dat is ook wel zo), weer zo'n pik genomen, want het volgende stond op het programma: het uit en aankleden en poepen. Ik kan je vertellen dat er een groot verschil is tussen geen pil en wel een pil. Bukken en opstaan ging zonder heel pijnlijk. Nu viel het allemaal mee. Het is niet erger dan een zere rug. Van het poepen ging het afvegen daarentegen wel weer pijnlijk, maar het ging gelukkig wel!
Na 13.00 uur nog maar weer eens mijn bed ingegaan, uiteraard met pil. Het viel niet tegen, alleen het uitstappen ging dit keer weer wat pijnlijker. Dus vandaag heb ik lekker wat kunnen rusten.
Het enige nadeel van een pil is dat je overmoedig wordt, dat je denkt dat het beter gaat. Nu, ik kan je vertellen dat als de pil is uitgewerkt, dat je weer met je twee benen op de grond terug bent en dat er nog heel wat moet gebeuren voordat je weer alles pijnvrij en normaal kunt doen.
Wat dacht je van het vele keren je neus snuiten en het ophoesten van slijm. Zelfs met pil kost het je veel moeite en (wat) pijn, laat staan zonder een pijnstiller.
Ik ben blij dat het al wat beter gaat, ook al is het met een pijnstiller, want dat scheelt je enorm veel energie die je anders aan de pijnverwerking kwijt bent, maar ik weet ook dat het nog wel even duurt voordat ik weer de "oude" ben.....
Het herstel bij gekneusde ribben staat op 6-8 weken, maar gelukkig is het in ieder geval al ingezet.
Wanneer kan ik weer eens "lekker" mijn bed in? Ik probeer het vanavond maar weer eens met een pil.......

Geen opmerkingen: