zaterdag 13 februari 2010

een potje schaken

Afgelopen vrijdag was het weer een hele dag werken. 's Ochtends drie klassen en 's middags gewoon weer uitlenen. Ik moet zeggen dat het met de klassen goed ging. Ik voelde de ribben wel bij het soms hard toespreken van de kinderen (soms is dat nodig!).
Voor het schaken zou ik door Dolf opgehaald worden. Ik kan mij niet nog een val permitteren, dus ik neem geen risico door met de fiets naar Muiderberg te gaan om in het donder de plek des onheils te passeren!
Toen we in de Rijver aankwamen bleek tot onze verrassing dat we tegen elkaar moesten spelen! Dat hadden we dus in Weesp ook kunnen doen.
Tijdens het schaken merkte ik wel dat ik meestal de stukken met de linkerhand verplaats, want dat deed ik nu ook, en dat wil nog niet zoals het moet, dus ben ik maar met de rechterhand de stukken gaan verplaatsen. Gelukkig deden we er niet zoveel zetten over, Dolf maakte een fout en met een leuke torenoffer kon ik hem mat zetten. Verder werd er nog een topper gespeeld. De twee sterkste spelers Ben en Walter moesten tegen elkaar. Vanwege het systeem dat we dit jaar weer spelen (helaas niet zo'n goede, maar ja je moet toch wat!), gekozen voor de spelers die elke week komen, is begin januari al bekend wie er kampioen wordt. Behalve dat het systeem voor de interne competitie helemaal niet eerlijk is, vind ik eigenlijk het meest slechte van het systeem dat je niet gestimuleerd wordt om te komen. Vroeger kwam ik altijd, nu zeg ik toch vrij makkelijk af. Helaas heb ik als kampioen zijnde niet de kans om mij te verdedigen, maar ik kan wel zeggen dat ik tot op heden de enige ben die nog geen wedstrijd heeft verloren en dat voor een schaker die eigenlijk helemaal niet zo goed kan schaken toch een hele prestatie. Dus dit jaar wordt/ is dat Walter de Loos. Hij komt van de sterksten het meest. Vandaag had hij niet zijn dag, want of hij een fout maakte of niet, hij werd helemaal van het bord gespeeld. Wij speelden onze partij naast die van hun, zodat ik mooi mee kon kijken, en na afloop ook nog enigszins mee gedaan met de analyse.
Daarom bestaat het schaken dit jaar alleen nog maar voor de externe competitie. We hebben 1 punt achterstand op nummer 1 en we moeten nog tegen de nummer 1,2 en 8.
Aangezien Henk van Ginkel momenteel regelmatig weer in de weekenden weer in de buurt is zal hij de komende wedstrijden met ons meedoen en dat is natuurlijk fantastisch nieuws. Stel je wint de aankomende wedstrijd dan doe je mee met het kampioenschap en dat voor een kleine club als MSK een zeer goede prestatie. We zullen zien.
Als we maar niet zo spelen als sommige spelers van het tweede, want dat was echt bedroevend. Een aantal wisten hun goede opening uitstekend uit te spelen, maar een aantal spelers lieten zich zomaar mat zetten en wat er allemaal niet over het hoofd werd gezien.....Uiteindelijk eindigde de wedstrijd tegen de onderste van de groep in 4-4 en daar mochten ze uiteindelijk nog blij mee zijn ook!
Hoe dan ook, na weer een enerverende schaakavond, waarbij Dolf en ik ook nog wat historie besproken hebben, ging ik toch wel weer met last van de ribben de stoel in......

Geen opmerkingen: