vrijdag 25 april 2008

notebook dood, wel een appeltje voor de dorst

Het heeft een aantal nachten geduurd, maar ik heb uiteindelijk mijn notebook maar voor dood verklaard. Hij is alleen nog te gebruiken door mensen die graag een hartaanval willen hebben. Ik kan verhalen vertellen over de laatste twee weken van mijn notebook, maar dat zal ik iedereen besparen. Ik kan beter dat ding weg doen en op tijd mijn bed ingaan, dan al dat gesodemieter en dat doe ik dus....
Ik had al aardig wat plannen om iets met een eigen site te doen, maar ik ben vanaf nu echt genezen van computers, en dan vooral van Windows. Gelukkig heb ik nog mijn appeltje. Die heb ik een jaar of twee eens gekocht omdat ik problemen had met de internetverbinding. Ik moet zeggen, het appeltje heeft zijn nadelen, maar ook zijn voordelen, en ik denk dat hij meer voordelen heeft dan nadelen. Voor het broodnodige, en daar hou ik het voorlopig bij, is hij nuttig.
Een nadeel is dat er weinig software is dat je gratis kunt downloaden en gebruiken. Het enige wat ik mis is een goede beeldbewerkingsprogramma die ik op mijn appeltje kan gebruiken. Ik heb de GIMP wel gevonden, maar nu moet ik het programma nog geinstalleerd krijgen en als dat eventueel lukt moet ik nog kijken hoe dat programma werkt. Ik gebruikte Irfan view. Dus ik krijg huiswerk op over de MAC OS X 10.4. Ik heb er al een boek over, dus dat moet lukken.
Voordelen zijn het opstarten (erg snel), haast geen geluid (erg stil), geen beveiligingsproducten nodig of ander software om problemen van Windows op te heffen! Geen problemen met Safari (de browser), gebruiksvriendelijk.
Ik heb openoffice voor Mac er op zitten en die doet goed zijn werk. Heb zelfs geen acrobat reader nodig, pps wordt herkend en er is een teksteditor. Wat ik nog niet zo goed kan op mijn appeltje is het bewerken van allerlei dingen (plaatjes, videofragmenten etc) dus voorlopig zullen mijn stukjes nog kaal zijn. Het schaken zal ik in ieder geval bijhouden.
Al met al is mijn appeltje goed voor het bekijken en versturen van mijn mail, voor het schaken via internet, voor het bijhouden van mijn weblog en voor mijn betalingen wat ik bijna allemaal via internet doe. Ik heb Windows dus niet meer nodig. O ja, het naspelen van partijen was al moeilijk op een weblog (waarschijnlijk kan het ook niet en heb je een echte website nodig!). voor de Mac heb ik nog niet gekeken of hier iets voor is. Wordt vervolgd....

Geen opmerkingen: