woensdag 9 april 2008

brand in Weesp


Het klinkt erg onheilspellend, en iedereen die mij kent en die weet dat ik in Weesp woon vraagt zich meteen af hoe het met me zal gaan. Ik zal iedereen geruststellen, het is al weer een tijdje geleden dat het is gebeurd! Om precies te zijn 40 jaar. Op 3 april 1968 kwam de eerste melding van de brand om 15.30 binnen bij de brandweer. Ik, als 11 jarig jongetje heb het alemaal bewust meegemaakt, en ik kan me er nog redelijk wat van herinneren. Toevallig hebben we pas nog de foto's (zw) van de brand bekeken. De openbare leeszaal aan de Nieuwstad en de Gereformeerde kerk aan de Hoogstraat werden in de as gelegd. De bibliotheekboeken vlogen als brandende fakkels door de lucht. Ja, het was een goed fikkie! Ik kan me nog heel goed de leeszaal met de borden "stilte" herinneren. Ik weet ook nog hoe je moest lopen (door de volwassenafdeling) om bij de jeugdboeken te komen. Ja, ik kwam er toen al regelmatig! Het kerkgebouw is nooit meer geworden wat het was. De hele toren is afgebrand. Het was een hele mooie kerk. Ook daar weet ik nog precies hoe alle stoelen en banken stonden.

Een verslag is te lezen in het weespernieuws.
Alles is nu nog weer eens te bekijken, want er is nu een tentoonstelling van de brand te bekijken. De tentoonstelling is tot en met 8 juni te zien in het Gemeentemuseum aan de Nieuwstraat 41. Openingstijden Gemeentemuseum Weesp:
dinsdag t/m donderdag en zaterdag t/m zondag van 13.30 uur t/m 16.30 uur
Meer over de brand is te lezen in de echo. Op driekwart weesp was vorige week ook al iets te zien. De uitzending van afgelopen dinsdagavond stond geheel in het teken van de brand. Binnenkort kun je deze speciale uitzending over de brand hier bekijken. Driekwart Weesp is een uurtje TV WEESP, van 21.00-22.00 uur en gaat uiteraard over alles wat met Weesp te maken heeft. Oude uitzendingen kun je ook nog bekijken.
O ja, de brandweer was om 03.00 uur 's nachts nog bezig met nablussen...
Over een fikkie gesproken. Ik kan me nog wel herinneren dat er brand was in een verffabriek vlak bij ons in de straat. Met toendertijd nog Kors (Opelbedrijf, met tankstationnetje)) als buurman, was het erg precair. De wind stond gelukkig voor ons goed, want wat er was gebeurd als de wind de andere kant op had gestaan, dat wil je niet weten!




Nog even een winnaar. De winnaar van Gent- Wevelgem is de Raborenner Oscar Freire. Mede dankzij voortreffelijk ploegenspel!

Hij kan een aardig eindje sprinten, kijk maar naar het finishverslag.
De Rabobank is trouwens dit jaar goed bezig. Ze hebben aardig wat talent in de ploeg en Freire is altijd wel goed voor een aantal overwinningen. Ik vind ze ook het mooiste shirt van alle ploegen hebben! Komt waarschijnlijk door de kleur.

Wat betreft het NK schaken, hier een fotoverslag. Leer je meteen wat gezichten kennen. Let even op wat er staat onder de foto van Hans Böhm (jawel van "ook dat nog") de commentator! Frappant, nee, niet echt. We wisten dat al langer.

Geen opmerkingen: