zaterdag 5 april 2008

Fritz 10


Iedereen die een beetje met schaken bezig is, heeft Fritz. Fritz is een schaakcomputer, waarbij je op verschillende nivo's (en in allerlei mogelijke speeltijden) tegen de computer kunt spelen, maar ook wedstrijden kunt analyseren. Dan geeft Fritz aan wanneer je beter of slechter stond en welke zet beter of zelfs beslissend zou zijn geweest. Je kunt ook heel veel partijen naspelen, want er zit een hele grote database bij. Je kunt als je wilt een schaakcursus volgen. Ook bestaat de mogelijkheid om via playchess.com via internet tegen iedereen te schaken. Zowel "vluggertjes" als gewonde partijen. (hoe dat allemaal gaat is mij nog een raadsel, kost een tijd maar dan heb je ook wat!!)
Ik wil eigenlijk via dit programma mijn partijen, of partijen uit onze externe competitie, op dit weblog zetten, zodat iedereen die het wil de partij(en) kan naspelen.
Nu ben ik er al weer een tijdje mee bezig, maar ik krijg met geen mogelijkheid het programma in de stand "een partij invoeren" en ik hoor regelmatig een zeer irritante stem die soms ook grappig wil zijn.
Ik zal er nog wel heel veel tijd in moeten steken om iets van dit programma te begrijpen en kan dan pas zien of ik dan ook kan doen wat ik wil!
Wordt dus vervolgd! (zal nog wel even duren, want dit weekend heb ik huiswerk na te kijken!).
Wat onze externe competitie betreft, daar gaat het goed mee. Met nog één ronde te gaan zijn we minimaal zeker van een derde plaats. Iets wat MSK nog niet in haar historie heeft bereikt! Bij winst op Zukertort worden we zelfs tweede!
De stand is als volgt:
Naam - wedstrijdpunten - bordpunten - gemiddelde rating
1. Caissa 4 (kampioen).... 6-12...... 33..... 1854
2. MSK 1....................... 6- 8....... 24.... 1808
3. Amstel 1...................... 6-7.. 25 1/2 ... 1780
4. Donner 1..................... 6-5.. 25 1/2.... 1822
5. Nieuwendam 2............ 6-5.. 21 1/2.... 1870
6. Zukertort 5.................. 6-4.. 22 1/2... 1726
7. Tal/ DCG 3.................. 6-4....... 24.... 1794
8. Vas 6........................... 6-3........ 16....1759
Er degraderen 3 teams, en schaakvereniging Donner heft zich per 19 mei 2008 op.

Geen opmerkingen: