dinsdag 30 september 2008

Gouden Griffel voor Jan Paul Schutten


De winnaar van de gouden griffel 2008 is net bekend geworden.
De Gouden Griffel, de jaarlijkse prijs voor het mooiste Nederlandstalige kinderboek, gaat naar Jan Paul Schutten voor 'Kinderen van Amsterdam'. De auteur ontving de prijs dinsdagavond op 'Het Lyrisch Kinderboekenbal' uit handen van Carolien Gehrels, wethouder van Cultuur van Amsterdam. Het bal in het Muziekgebouw was het startsein voor de 54ste Kinderboekenweek, die deze keer poëzie als thema heeft.

In 'Kinderen van Amsterdam' verhaalt Schutten de geschiedenis van Amsterdam via verhalen over kinderen uit de Middeleeuwen tot en met de Tweede Wereldoorlog. De jury koos zijn boek 'omdat dit boek je leert dat er onder het oppervlak heel veel verborgen ligt dat de moeite van het ontginnen waard is, omdat het origineel is en grappig en krachtig en rijk en omdat het heerlijk leest.'
Meer informatie vind je hier.
Jan Paul Schutten (1970, Vlissingen) studeerde communicatie en werkte daarna als reclametekstschrijver. In 2003 verscheen zijn eerste kinderboek Ruik eens wat ik zeg. Hiervoor ontving hij een Vlag en Wimpel.
Hier kun je het juryrapport downloaden (pdf bestand) en hier meer informatie over de schrijver.
Ik ben er zelf wel blij mee, want ik hou van historische verhalen. Helaas hebben wij het boek in de bibliotheek nog niet binnen
gekregen (met dank aan de NBD, die weer eens te laat is met zijn levering!). Als het binnen komt zal ik het direct gaan lezen.
Volgend jaar bestel ik de griffels gewoon weer via de boekhandel!
Ik wens iedereen veel leesplezier........

Geen opmerkingen: