maandag 20 augustus 2012

toertocht van 180 km in Ede







Vanochtend ging de wekker om 05.10 uur, nee, ik werd om 05.08 uur wakker en kon de wekker uitzetten.
Ik had met Jan afgesproken om vandaag om 06.00 uur vanuit Weesp te vertrekken naar Ede om aldaar om 07.00 uur te beginnen aan de Reichswald posbank toertocht van 180 km/
Zo gezegd zogedaan en om 7.05 uur vertrokken we met z'n tweeen. (we zouden de hele dag met z'n tweeen blijven rijden, soms ingehaald door de snellere mannen, maar wij hadden de tijd!).
Het was toen nog niet zo druk, uiteindelijk zouden er "slechts" 148 mensen starten voor de 180 km. Je kon ook de 135 km fietsen (dan miste je de klimmetjes rondom Nijmegen, Groesbeek en Reichtswald). Daar deden 300 mensen aan mee.
De tocht was aangeven door duidelijk te herkennen rode pijlen.
De eerste 90 km wisten we in 4 uur af te leggen. Gelukkig was het ton nog niet zo warm. Jan vertelde me elke keer als het fietsen wat zwaarder ging hoeveel meters we waren gestegen! Over de hele dag was dat wel redelijk, ruim 1000 meter hoogte verschil werd er overwonnen.
De eerste helft hadden we de wind schuin tegen en was het nog niet zo warm, Op de terugweg kregen we de wind schuin mee, maar was het beduidend warmer, om niet te zeggen dat ik aardig wat last van de hitte had. Het stukje na de 2de controle post in Stokkum en de Posbank was geheel vlak in de open ruimte. Daar had ik het heel erg moeilijk, zere benen, de hitte en vlak in de polder. Zag het eigenlijk niet zo zitten, maar diesel Jan ging op kop (constant dik boven de 30!), ik in zijn wiel en maar trappen. 30 km afzien, totdat de posbank in zicht kwam, je zag hem duidelijk van afstand dichterbij komen. Eénmaal weer klimmen ging het gelukkg weer beter.

Op de posbank nog even van het mooie landschap genoten, de heide stond er fantastisch bij, een foto gemaakt en op naar de finish. Ik werd op de Posbank nog door een kennis gebeld die met me wilde fietsen, helaas even geen tijd! De laatste 70 km waren het warmst en heb ik zeker ruim 1 liter water gedronken en dat was ook echt nodig.
Na afloop konden we ook zeggen:
Het was een mooie tocht. Een beetje warm, een beetje ver, een beetje hoog,een beetje au en zeker de moeite waard! Op naar de volgende tocht!

Deze tocht had ik al eens eerder gereden, nl. op zaterdag 26 mei 2001. Ik was toen ruim 10 jaar jonger, fietste indertijd veel meer en waarschijnlijk had ik in een groep meegereden. Voor de schrijvers onder ons: ik ging die dag in Ede om 7.30 van start, had een fietstijd van 6.13.00 sec met een gemiddelde van 28.9 en een maximum van 60.3. Om 15.10 was ik weer aan de finish in Ede!
Ja, wie wat bewaard, die heeft wat, nietwaar!
Alle gegevenes werden door Jan op zijn GPS opgeslagen.
Mocht je een algemene routebeschrijving van de tocht willen, kijk dan hier.

Gegevens voor bij de routekaart hieronder:
Tussentijd Tijd Afstand Gem. snelheid Etappe
Overzicht 8:21:23sec     180,11km       21,6
lap 1 2:17:52sec      59,38km      25,8         Ede - Milsbeek
lap 2 31:04sec   zitten bij de controlepost
lap 3 2:03:27sec      52,60km      25,6         Milsbeek - Stokkum
lap 4 24:05sec   zitten bij de controlepost
lap 5 1:19:39sec       34,43km      25,9        Stokkum - Posbank
lap 6 6:33sec      kijken op de posbank
lap 7 1:20:18sec       33,08km      24,7         Posbank - Ede
lap 8 18:22sec   zitten en drankje aan de finish



Een impressie van de tocht in 2007:

Geen opmerkingen: