zaterdag 27 juni 2009

Pinksterweekend tochtje


De reden is bekend, maar beter laat dan nooit, nietwaar!
Dit jaar alleen nog maar gereden van huis naar werk en van werk naar huis, wel onder allerlei verschillende omstandigheden, dus echt veel kilometers had ik nog niet in de benen. Good-old Theo de Boer was bereid om mijn racefiets weer enigszins fietsklaar te maken. De laatste keer deed behalve de remmen ook het verzet het niet meer, dus het was wel nodig!
Dus even voor pinksteren was mijn racefiets weer fietsklaar. Met nog mijn dank aan Theo.
Maar goed, die zondag was het mooi weer en uit mijn herinnering van vorig jaar wist ik dat het rond de 90 km (heen) was, dus totaal 180 km. Gelukkig had ik tweede pinksterdag vrij!

Met de auto is het via de A1 en A28 totaal 88.7 km. Ik ging echter via Almere, bij Nijkerk het water weer over en dan via Putten, Ermelo en Harderwijk richting Nunspeet, om daar rechtsaf te buigen naar Epe alwaar de hele familie al op camping de Jagerstee (zie vorig bericht hierover) aanwezig waren!
Heen had ik oostenwind kracht 3/4 tegen, dus dat was geen pretje, zeker niet op de dijk van Almere naar Nijkerk. Maar ja, alles went..... Gelukkig had ik (ik bedoel natuurlijk Theo) een andere versnelling erop laten zetten. In plaats van voor 32-42-52 had ik nu 32-48-52 tandjes voor met als voordeel dat ik tegen de wind in op de 48 kon trappen (ipv op een 52 of 42 blad).

Met een gemiddelde van 27 kwam ik in Nijkerk aan. Op de weg tussen Nijkerk en Ermelo passeerde een snelle fietser mij. Ik ben in zijn wiel gaan zitten en tot aan Nunspeet kon en mocht ik bij hem in zijn wiel blijven. Dat betekende wel dat we constant 32/34 km per uur tegen de wind in reden en dat is niet mijn specialiteit!
Al met al viel het gelukkig allemaal erg mee en na 3 uur en 18 minuten kwam ik om 12.10 uur op de camping aan. (gemiddelde van 27.6).
Uiteraard kon ik terug met iedereen meerijden en dat had ik waarschijnlijk ook wel gedaan als ik terug wind tegen had gehad, maar ik ga natuurlijk niet in de auto als ik met de fiets MET WIND MEE kan fietsen. Dus om 16.35 uur weer op de fiets gestapt en met wind mee binnen de 3 uur met een gemiddelde boven de 30 km om 18.30 weer thuis. De tocht was iets korter, want terug ben ik bij Harderwijk de polder ingegaan via Zeewolde naar Almere.
De benen waren niet echt denderend meer, maar we hadden de rit weer helemaal gefietst! 175.5 km op één dag. Dit jaar dus (met afstand) mijn langste afstand!
Met als bonus die zeer mooie en warme tweede pinksterdag, een hele dag zonder wolkje en heerlijk liggen op het balkon!

N.B. de benen zijn ondertussen weer hersteld!

Geen opmerkingen: