zaterdag 21 maart 2009

Topper onbeslist

De tweede periode van de interne competitie is al weer bijna afgelopen. Er staan nog twee duels op het programma in de eerste groep. Gisteren stond de topper tussen de nummer 1 en 2 op het programma. Een verschil van 1 punt na 13 wedstrijden geeft wel aan dat er weinig verschil is. Wat voor mij natuurlijk erg positief is, is het feit dat ik dit schaakseizoen al twee keer van Ben heb gewonnen, waarvan 1 keer voor de ladder!
Gisteren dus het tweede duel in de interne competitie.
Uiteraard begon de opening van Ben met d4 en er ontspon zich weer een gevecht in het centrum. Omdat ik op een gegeven moment een paardenzet vergeten was te doen, kreeg ik een zwakke loper, maar ja, ik hou wel van zulk soort stellingen. Ben stak er veel tijd in, om de betere stelling uit te buiten, maar (ook na analyse) met nog 8 minuten op de klok bood Ben mij remise aan in een stelling die hem niet veel meer bood en alleen nog problemen met de tijd zou kunnen opleveren! Ik vond het een hele eer dat Ben mij remise aanbood, dat doet hij niet vaak, dus nam ik deze aan in de wetenschap dat ik dit seizoen nog ongeslagen ben tegen hem. De mogelijkheid bestaat dat we nog 2x tegen elkaar moeten spelen, Een keer in de derde periode en misschien nog voor de MSK-beker!
Ben zal aan Fritz vragen of er nog een situatie was waarin er voor hem meer uit te halen viel.
De derde periode zal de beslissing over het kampioenschap geven, waarschijnlijk zal het gaan tussen Ben en mij, want Walter staat al 3,5 punt achter.


Rest mij nog 2 zaken te melden over het schaken bij de MSK.
1. Het valt me tegen hoeveel (hoevaak) er wordt afgeschreven voor zowel een interne als een externe wedstrijd! Ik zelf heb vroeger de dinsdag altijd vrij gehouden voor het schaken (bij WSC), heb ik van mijn vader geleerd. Hij was altijd druk met alles en nog wat bezig, maar iedereen wist dat hij dinsdag altijd ging schaken. Nu doe ik dat vrijdags bij MSK, omdat de vrijdag voor mij beter uitkomt. Wat betreft de externe wedstrijden, dan speel je voor de club, heb ik zolang ik schaak, en dat zijn al heel wat jaartjes, nog nooit 1 keer afgezegd. Je weet van te voren de speeldata en daar hou je rekening mee. Uiteraard als je werken moet, dan kun je niet!

2. Een wat positiever bericht is het geluid dat in de MSK rond gaat dat er spelers zijn die willen proberen om met dit MSK in de overgangsklasse te komen. Voor een kleine club als MSK een hele uitdaging, maar zeker niet onmogelijk! Eerste vereiste is natuurlijk dat er zo min mogelijk wordt afgeschreven, maar er kan ook gedacht worden aan voorbereiding van de wedstrijd (opstelling, openingsvoorbereiding etc).
En misschien dat er nog een sterke schaker(s) is (zijn) die in de buurt van Muiderberg woont (wonen), die MSK wil versterken............
Of met bondswedstrijden een samengaan met WSC!!!! Het is maar een idee.........(een sterker 1ste team en een sterker 2de team die dan weer kan gaan voor promotie)

Dit seizoen moeten we in ieder geval nog 2 wedstrijden spelen en zijn we nu al 90% zeker dat we in ieder geval in de eerste klasse blijven!

O ja, Peter Wijnand heeft op de site van de WSC een verslag geschreven van de laatste bondswedstrijd MSK - WSC. Voor de liefhebber!

Geen opmerkingen: