maandag 27 februari 2012

Staaroperatie


Waren mijn ogen 5 jaar geleden nog 100%, nu is mijn linker oog nog 90% en mijn rechteroog slechts 45%. Dat betekent dat er slechts 45% van het licht binnenkomt.
Omdat ik 's avonds bij donker en tegenlicht van auto's helemaal niets meer zag ben ik naar een oogtest gegaan. Daar bleek dat mijn lens dusdanig vertroebeld was dat ik eerst maar even naar de oogarts moest. Zo gezegd, zo gedaan en na een week kon ik al, dus vandaag, geholpen worden.
De operatie duurt slechts 15 tot 20 minuten. Gelukkig was er iemand die voor de tweede keer geholpen werd en mij alles kon vertellen van de eerste keer en dat alles erg mee viel. Dat wetende ging ik onder het mes. Ik moet zeggen, nu 2 uur na de operatie valt alles tot nu toe inderdaad erg mee. Je weet natuurlijk niet wat er gaat komen, maar dit hebben we vast gehad. Nu maar hopen dat ik straks weer beter met mijn rechteroog ga zien.

Bij een staaroperatie wordt de lens verwijderd. Het lenskapsel oftewel het lenszakje waarin de lens zich bevindt blijft grotendeels in het oog aanwezig. Het verwijderen van deze eigen “troebele” lens uit het lenskapsel gebeurt door middel van phacoemulsificatie. Dit is een techniek waarbij een klein instrumentje door hoogfrequente trillingen de lens vergruist en tegelijkertijd opzuigt. Nadat de eigen lens geheel is verwijderd wordt een kunstlensje van een bepaalde sterkte in het lenszakje geïmplanteerd. In principe gebeurt de operatie in dagbehandeling. Een staaroperatie vindt doorgaans onder plaatselijke verdoving plaats, maar kan (indien noodzakelijk) ook onder algehele narcose plaatsvinden.

Na de operatie moet het oog eerst herstellen en na ongeveer zes weken kan een nieuw brillenglas worden voorgeschreven. Houdt u er rekening mee dat bij een staaroperatie, net als bij andere operaties, complicaties kunnen optreden of er een infectie kan ontstaan
Wat zegt een oogarts tegen je:
Staar is vertroebeling van de lens van uw oog. Staar wordt ook wel grijze staar of cataract genoemd. De vertroebeling ontstaat vaak door veroudering van de lens. Hierdoor gaat u wazig zien. Het is net of u een vieze bril op heeft. Dit gebeurt niet van de één op de andere dag. In het begin kan een bril uitkomst bieden, maar uiteindelijk is een operatie de enige oplossing. Wees gerust, een staaroperatie is een ingreep die veel uitgevoerd wordt. U wordt plaatselijk verdoofd en kunt dezelfde dag gewoon weer naar huis.
Meer weten over staar. Hier kun je er alles over lezen.


UPDATE
Vanochtend heb ik om 8.10 uur het kapje en het verband van mijn rechteroog gehaald. Het was natuurlijk spannend om het feit hoe en of ik wat zou kunnen zien met het oog.
Wel nu, toen éénmaal alles eraf was zag ik alles vrij scherp en duidelijk. Eigenlijk zag ik zelfs beter dan met bril. Het was wonderbaarlijk en fantastisch om zo zonder bril alles duidelijk te kunen zien, terwijl het zicht de komende tijd zelfs nog wat beter zal worden. Verschillende mensen hadden mij al verteld dat een staaroperatie ook inderdaad helpt en beter maakt. Dat klopt dus ook.
We zijn er nog niet, maar het ziet er erg goed uit!

Geen opmerkingen: