zaterdag 19 september 2009

één pionnetje kan voldoende zijn!

Gisteren moest ik schaken tegen Peter de Bruin. Vorig jaar wist hij me een half puntje te ontfutselen. In een hectische stelling wist hij uiteindelijk in een "verloren stand" eeuwig schaak te geven.
Dit keer was het een wat saaie partij. Alle pionnen bleven op het bord en een aantal stukken werden geruild. Uiteindelijk kon ik een pion winnen, waarvan Peter dacht dat hij deze weer terug zou krijgen door mijn Dame constant met zijn torens aan te vallen, maar een klein zetje heeft hij over het hoofd gezien. Net nadat hij mij remise had aangeboden liet ik mijn dame instaan, maar hij kon hem niet nemen wegens mat op de onderste rij! Deze zet bleek beslissend, want hierdoor behield ik mijn (vrij) pion. Nadat ik door een toch wel logische zet van Peter een stuk won was de partij gespeeld. Hij speelde nog wel een paar zetten door maar toen ik ook nog een toren won gaf hij op. Bij het naspelen van de partij bleek dat die pion die ik won gewoon beslissend was. Uiteraard gaat dat niet in alle partijen op, want dat heeft met de stelling te maken, welke stukken staan er nog op het bord! Je kunt zelfs met 2 pionnen achter nog remise halen.
Daarom blijft het spelletje altijd interessant..........

Geen opmerkingen: